Spelletjes die je vroeger in de klas speelde

2021 M08 25

|

4 minuten leestijd

Spelletjes die je vroeger in de klas speelde. Uitgelichte afbeelding

‘Juf, kunnen we nog één spelletje spelen?’ Naast spelling, rekenen en taal, werden er natuurlijk spelletjes in de klas gespeeld. Van een woordenketting om je woordenschat onbewust op te krikken tot het verwisselen van stoelen om je geheugen te trainen. Herken jij ze allemaal?

Stoelendans

De meester of juf heeft de stoelen in een kring gezet en jij staat te popelen om er met je klasgenoten rond te lopen. Om vervolgens net voor die ene klasgenoot op een stoel te gaan zitten. Dat was immers het doel van het spel: een stoel veroveren zodra de muziek stopt. Natuurlijk was er altijd één stoel minder dan het aantal kinderen. Lukte het je niet om een stoel te veroveren, bleef je over en viel je af.

Galgje

Galgje (of in het Engels bekend als Hang Man) moet iedereen weleens gespeeld hebben. De meester of juf begon met een woord en tekende streepjes of stipjes op het groene krijtbord om het aantal letters van het woord aan te geven. Bij iedere foute letter werd er een streep aan de galg getekend. Als jij de leerling was die het woord uiteindelijk raadde, mocht je daarna zelf een woord bedenken. Als het woord niet werd geraden, bedacht de meester of juf weer een nieuwe. Zo kon je uren doorgaan.

Woordenketting

Nog zo’n spel om je woordenschat te trainen. De meester of juf begon met een samengesteld woord, zoals ‘zwembad’. Aan één van je klasgenoten de beurt om een nieuw woord te bedenken beginnend met ‘bad’ zoals ‘badkamer’. De volgende maakt er dan bijvoorbeeld ‘kamerplant’ van. Wanneer je geen nieuw woord kan bedenken, doe je deze ronde niet meer mee. Welke taalwonder won in jouw klas altijd?

Muzikantje

Eén van je klasgenoten verlaat de klas, terwijl jullie afspreken wie van de overgebleven kinderen in de klas de muzikant is. Je haalt de klasgenoot die buiten wacht terug en het spel begint. De muzikant begint met trommelen, klappen, een rondje draaien of wat hij of zij ook bedenkt. De hele klas doet direct de muzikant na. Aan je klasgenoot de taak om te raden wie er telkens begint en dus wie de muzikant is.

Levend memory

Levend memory in het klaslokaal. Ook voor dit spel verlaat één of verlaten twee klasgenoten de klas, terwijl de overgebleven leerlingen duo’s vormen en een gebaar afspreken zoals een duim omhoog. De klasgenoot of klasgenoten die de memory mogen spelen, worden teruggehaald naar de klas. Telkens kiezen zij twee memoriekaartjes uit om te draaien, oftewel klasgenoten die hun gebaar moeten laten zien. Een punt voor elke goed gevonden memory.

Commando

Ooit het commandospel gespeeld in de klas? Iedereen gaat achter zijn of haar stoel staan. Iemand gaat voor de klas staan en is spelleider. De spelleider mag de rest van de klas vertellen wat ze moeten doen. Telkens als de spelleider het woord ‘commando’ gebruikt, moet je de actie uitvoeren. Als de spelleider het woord niet gebruikt, moet je de actie niet uitvoeren. Doe je het wel? Dan ben je deze ronde af.

Stoelen verwisselen

Je zit met al je klasgenoten in een grote kring. Eén van je klasgenoten gaat geblinddoekt voor de klas staan. De juf of meester wijst een aantal leerlingen aan die onderling van plek moeten wisselen. Aan je klasgenoot de taak om te raden wie er van plek zijn verwisseld. Het kan natuurlijk ook zijn dat niemand is verwisseld deze ronde. Gefopt!

Wat was jouw favoriete spel om te spelen in de klas? Laat het ons weten in de reacties hieronder.

SchoolBANK redacteur Anouk avatar

SchoolBANK redacteur Anouk

Anouk (1997) uit Amsterdam is één van de jongere redactieleden. In de 90’s opgegroeid met muziek van TMF en MTV, met de ‘Hoe overleef ik’ boeken van Carry Slee, met de ‘reactie’ en ‘respect’ button op Hyves en een videotheek waar ze regelmatig dvd’s huurde voor een filmavondje. Bij SchoolBANK blikt ze terug op die tijd en schrijft ze over herkenbare situaties.

Meer artikelen van SchoolBANK redacteur Anouk

Reacties 0
?