Ga naar de inhoud

Spelletjes die je vroeger in de klas speelde

Update:

‘Juf, kunnen we nog één spelletje spelen?’ Naast spelling, rekenen en taal, werden er natuurlijk spelletjes in de klas gespeeld. Waar kinderen tegenwoordig spelletjes spelen op een smartboard, tablet of een laptop in de klas, ging het er vroeger anders aan toe.

Van Galgje op het krijtbord, tot een woordenketting maken om je woordenschat onbewust op te krikken tot het verwisselen van stoelen om je geheugen te trainen. Herken jij deze spelletjes die je vroeger in de klas speelde allemaal?

Stoelendans

De meester of juf heeft de stoelen in een kring gezet en jij staat te popelen om er met je klasgenoten rond te lopen. Om vervolgens net voor die ene klasgenoot op een stoel te gaan zitten. Dat was immers het doel van het spel: een stoel veroveren zodra de muziek stopt. Natuurlijk was er altijd één stoel minder dan het aantal kinderen. Lukte het je niet om een stoel te veroveren, bleef je over en viel je af.

Galgje

anders aan toe. Je kunt Galgje (of in het Engels bekend als Hang Man) moet iedereen weleens gespeeld hebben. De meester of juf begon met een woord en tekende streepjes of stipjes op het groene krijtbord om het aantal letters van het woord aan te geven. Bij iedere foute letter werd er een streep aan de galg getekend. Als jij de leerling was die het woord uiteindelijk raadde, mocht je daarna zelf een woord bedenken. Als het woord niet werd geraden, bedacht de meester of juf weer een nieuwe. Zo kon je uren doorgaan.

Woordenketting

Nog zo’n spel om je woordenschat te trainen. De meester of juf begon met een samengesteld woord, zoals ‘zwembad’. Aan één van je klasgenoten de beurt om een nieuw woord te bedenken beginnend met ‘bad’ zoals ‘badkamer’. De volgende maakt er dan bijvoorbeeld ‘kamerplant’ van. Wanneer je geen nieuw woord kan bedenken, doe je deze ronde niet meer mee. Welke taalwonder won in jouw klas altijd?

Muzikantje

Eén van je klasgenoten verlaat de klas, terwijl jullie afspreken wie van de overgebleven kinderen in de klas de muzikant is. Je haalt de klasgenoot die buiten wacht terug en het spel begint. De muzikant begint met trommelen, klappen, een rondje draaien of wat hij of zij ook bedenkt. De hele klas doet direct de muzikant na. Aan je klasgenoot de taak om te raden wie er telkens begint en dus wie de muzikant is.

Levend memory

Levend memory in het klaslokaal. Ook voor dit spel verlaat één of verlaten twee klasgenoten de klas, terwijl de overgebleven leerlingen duo’s vormen en een gebaar afspreken zoals een duim omhoog. De klasgenoot of klasgenoten die de memory mogen spelen, worden teruggehaald naar de klas. Telkens kiezen zij twee memoriekaartjes uit om te draaien, oftewel klasgenoten die hun gebaar moeten laten zien. Een punt voor elke goed gevonden memory.

Commando

Ooit het commandospel gespeeld in de klas? Iedereen gaat achter zijn of haar stoel staan. Iemand gaat voor de klas staan en is spelleider. De spelleider mag de rest van de klas vertellen wat ze moeten doen. Telkens als de spelleider het woord ‘commando’ gebruikt, moet je de actie uitvoeren. Als de spelleider het woord niet gebruikt, moet je de actie niet uitvoeren. Doe je het wel? Dan ben je deze ronde af.

Stoelen verwisselen

Je zit met al je klasgenoten in een grote kring. Eén van je klasgenoten gaat geblinddoekt voor de klas staan. De juf of meester wijst een aantal leerlingen aan die onderling van plek moeten wisselen. Aan je klasgenoot de taak om te raden wie er van plek zijn verwisseld. Het kan natuurlijk ook zijn dat niemand is verwisseld deze ronde. Gefopt!

Wat was jouw favoriete spel om te spelen in de klas? Laat het ons weten in de reacties hieronder.

Reacties 11

  1. avatar
    Theo Cuypers

    Zakdoekje leggen,niemand zeggen. Was ook in mijn tijd, een veel gespeeld spelletje. Het is al weer erg lang gelden. (78 jaar nu)

  2. avatar
    Janine de Boer -Vonk-

    -Witte zwanen zwarte zwanen, wie gaat er mee naar Engeland varen, -Zakdoekje leggen, niemand zeggen, -Stoelen dans, Zin fluisterend in iemands oor doorgeven en dan met smart afwachten of de laatste de hele zin goed kan opzeggen, - Ik zie ik zie wat jij niet ziet. En zo nog veel meer. Heerlijke tijd gehad op zowel de kleuterschool als mijn 2e basisschool. De 1e basisschool was shit, slechte herinneringen aan. Maar verder hele leuke tijd op de 2e basisschool gehad, een mega tijd. Mooie herinneringen. Ik ben nu bijna 50 dus best al een poosje geleden

  3. avatar
    Jan Meijer

    Ik ging naar de lagere school. Spelletjes waren toen voor het speelkwartier...

  4. avatar
    Drs. Epke

    Idd die spelletjes deden we vroeger op het schoolplein tijdens de lagere school enthuis met de vriendjes

  5. avatar
    Ruud Tjallema

    Ruud, Schipper, mag ik overvaren, ja of nee etc

  6. avatar
    Willem Van der veen

    Tollen,

  7. avatar
    liesbeth van den berg

    Spelletjes? Nee, met je armen over elkaar en rechtop zitten. Spelletjes alleen buiten op het speelplein in de pauze .

  8. avatar
    Henk Goertz

    Mijn lagere schooltijd was van 1962-1968. Alleen jongens. In het speelkwartier deden wij o.a. knikkeren en levend stratego. En 's winters in de sneeuw een glijbaan maken, en glijden maar. Vooral met gladde afgesleten zolen ging dat lekker lang.

  9. avatar
    Jelte Briedé

    De meest genoemde spelletjes -in de klas- wel bekend. Op het schoolplein echter "1,2,3,4,5,6,7 wie mag ik een kusje geven?" Grote kring met kinderen en 1 in het midden, ogen dicht en arm vooruit, wijzend op iemand die, als de kring stil stond na de zangregel: " 1-7, geven", je dan een kusje moest geven: hopend op het meisje (of jongen) op wie je 'verliefd' was of wel erg leuk vond! (hand voor je ogen, maar er werd natuurlijk gegluurd tussen de vingers door: ook veranderde(n) men de kring wel eens, als je ECHT niet keek!) Ook "knikkeren" natuurlijk, of "hink stap sprong" (meestal alleen de meisjes) alsmede "touwtje springen" of "handstand" of "slootje springen" in de pauze; ook werden er van die rozenbottels stuk geknepen en dan bij iem. achter in T-shirt en/of trui gedaan; niet echt een spelletje, maar wel "leuk" ! 's Winters glijbaan maken op het schoolplein, of met 'autootjes met "WizzWheels" (nu weer te koop bij de Action!) van de dijk af laten rijden, waar we eerst een 'baan' hadden gebouwd/gemaakt van zand (achter de (Kinselmeer) school, alwaar de Ringweg alweer jaren op ligt! (hutten bouwen IN DIE dijk, kwam ook voor!). Geweldige tijd gehad op de lagere school; vooral met meester Rob van Raayen/Raaijen!!

  10. avatar
    tanja [tannie] smolenaars

    Ik zat op de lagere school in Haarlem van 1970/1978 en ons favoriete spel was sliertentik. Je had 1 of meerdere tikkers. Was je getikt moest je de regenpijp vasthouden en de volgende die getikt werd gaf jou een hand tot je een hele sliert van kinderen had staan die getikt waren. Was iedereen getikt hadden de tikkers gewonnen maar als degenen die rondrenden de hand van de laatste in de sliert wisten aan te tikken dan was iedereen weer vrij! “Stoepranden” deden wij ook veel. 1 kind aan de overkant op de stoep en jij op de andere stoep en dan gooide je de bal en als hij terugkaatste op de stoeprand aan de overkant en je ving hem had je twee punten en als hij terugkwam maar je ving hem niet dan had je 1 punt. ( Het heeft een glas in loodraam het leven gekost.) Kaatsenballen en knikkeren werd veel gedaan net als touwtje springen ( met dubbele bocht ) .!Was ik nog maar even kind! Heerlijk!

  11. avatar
    Elma van Schaik

    Ik weet nog op de kleuterschool in Den Haag 1964-1966, vond het altijd zo leuk en spannend het spelletje “ moeder eend liep door de wei” ! Dan moesten we ons verstoppen in het lokaal en de juf zong het liedje van moeder eend. En als je was gevonden, moest je aansluiten, hand geven aan de sliert kleuters die ook al gevonden waren. Ze bleef liedje herhalen tot iedereen gevonden was. Ben nu zelf juf en heb het ook vaak gespeeld met de kleuters, erg leuk!!