Ga naar de inhoud

Auto’s van vroeger en nu

auto's

We zullen enkele van de meest populaire auto’s uit verschillende tijdperken bekijken en ze vergelijken met hun hedendaagse tegenhangers. Maak je klaar voor een leuke rit door de autogeschiedenis!

Vergelijk het design van auto’s van vroeger met nu

Laten we eerst eens kijken naar de auto’s van de jaren 60. In de jaren 60 werden auto’s ontworpen met rechte lijnen en zeer weinig bochten. Ze hadden rechte lijnen en scherpe hoeken. De voorkant van de auto had een brede, vierkante grille en de koplampen waren smal en rechthoekig van vorm. De voertuigen van de jaren ’60 waren over het algemeen kleiner dan die van vandaag, en ze waren vaak uitgerust met basisvoorzieningen zoals bankstoelen en vinylvloeren. Hoewel er enkele uitzonderingen waren in de vorm van de klassieke Ford Mustang, hadden de meeste auto’s van die tijd een uitgesproken vierkanten look. Het algemene ontwerp was veel functioneler dan modieus, omdat de auto’s van dit tijdperk werden gebouwd om betrouwbaar transport te zijn, geen pronkstukken.

Automerken die niet meer bestaan

De iconische automerken uit het verleden zijn nu misschien verdwenen, maar hun herinneringen zullen voor altijd blijven bestaan. Van Austin tot Simca en Saab tot Studebaker, deze geliefde automerken uit de jaren 60 zijn in de loop van de tijd verdwenen. Helaas zijn Auto Union, Daf, De Soto, Goggomobil, Hansa, Hillman, Humber, Lloyd, Metropolitan, Morris, NSU, Panhard, Rambler, Riley, Rover, Sunbeam, Wolseley en Zwickau niet meer bij ons.

Auto’s uit de jaren 70

Laten we eens kijken naar de auto’s uit de jaren 70. Tijdens dit decennium begonnen auto’s een meer futuristische uitstraling te krijgen, met meer rondingen en aerodynamische vormen. Deze verschuiving in het ontwerp was grotendeels te wijten aan de opkomst van de muscle car-beweging, wat leidde tot auto’s die werden ontworpen met meer kracht en prestaties in gedachten. Auto’s uit de jaren 70 hadden ook meer interieurvoorzieningen, zoals airconditioning en comfortabele stoelen.

Auto’s uit de jaren 80

Laten we tot slot eens kijken naar auto’s uit de jaren 80. Tijdens dit tijdperk begonnen auto’s een luxere uitstraling te krijgen, met meer rondingen, aerodynamische vormen en functies. Veel van de functies die nu standaard zijn in auto’s werden voor het eerst geïntroduceerd tijdens dit decennium, zoals elektrische ramen, elektrische sloten en kantelbaar stuurwiel. Over het algemeen werden auto’s uit de jaren 80 ontworpen met meer flair en luxe dan hun voorgangers. In deze jaren 80 zag je een verdere evolutie in het ontwerp van de auto, met meer agressieve styling, grotere roosters en koplampen, en meer luxe voorzieningen. Veel auto’s waren voorzien van chromen accenten en een verscheidenheid aan kleuren.

Auto’s van nu

Laten we tot slot eens kijken naar de auto’s van vandaag. Auto’s van vandaag zijn ontworpen met zowel stijl als prestaties in het achterhoofd. Veel van de functies die ooit als luxueus werden beschouwd, zijn nu standaard op moderne auto’s, zoals GPS-navigatie, klimaatregeling, elektrische stoelen en meer. Bovendien zijn auto’s van vandaag ontworpen met het oog op veiligheid, met veel veiligheidsfuncties zoals airbags, antiblokkeerremmen en meer. Bij het vergelijken van auto’s uit het verleden met het heden, is het gemakkelijk om te zien hoeveel het ontwerp in de loop der jaren is veranderd. Het is ook interessant om op te merken hoeveel auto’s zijn geëvolueerd op het gebied van technologie, veiligheid en prestaties. De auto’s van vandaag zijn veel geavanceerder dan hun voorgangers en ze bieden een veel betere rijervaring.

Intrede elektrische auto

Veel van de motoren van auto’s uit het verleden werden aangedreven door gas of stoom, terwijl ze tegenwoordig worden aangedreven door elektriciteit en andere vormen van energie. Elektrische auto’s worden steeds populairder vanwege hun lage emissies en brandstofzuinigheid. Vroeger was een elektrische motor in een auto ondenkbaar en onbetaalbaar. Elektrische auto’s hebben een lange weg afgelegd in slechts een paar jaar. Ooit gezien als duur en speciaal, zijn er nu veel modellen op de markt en is de gemiddelde prijs dramatisch gedaald. In 2018 kostte de gemiddelde elektrische auto € 75.000, maar in 2021 was die prijs al gedaald tot € 51.000. Nu in 2023 kan een elektrische auto worden gekocht voor slechts € 38.000 – een ongelooflijke kostenbesparing.

Wat kostte een auto vroeger in vergelijking met nu?

In het verleden waren auto’s eenvoudiger, maar nog steeds betrouwbaar, en ze waren een stuk betaalbaarder. Tegenwoordig zijn auto’s enorm gevorderd, met veel moderne functies zoals lederen stoelen, airconditioning, cruisecontrol, airbags en ABS. Hoewel hun verbruik en gewicht misschien niet veel zijn veranderd, zijn hun botsveiligheid en comfort voor de inzittenden sterk verbeterd. Deze verbeteringen, vooral voor de meest luxueuze voertuigen, hebben een prijs, maar ze maken een enorm verschil in vergelijking met auto’s uit het verleden. Het verschil tussen de prijzen van auto’s uit het verleden en nu is echt verbazingwekkend. Net na de lancering van de Volkswagen Golf 1 in 1974 waren de kosten € 7.200, terwijl de Peugeot 205 in 1984 een equivalent van € 7.500 kostte. Tegenwoordig is de prijs van auto’s echter dramatisch gestegen door verschillende factoren, zoals inflatie en de introductie van nieuwe technologieën. Een goedkopere nieuwe auto van het merk “Dacia” begint bij een kleine € 15.000, – Zou je nu een auto willen kopen van het populaire merk Volkswagen dan kom je rond de prijs van € 18.000 weg met een instapmodel.

Meer blogs:

Reacties 2

  1. avatar

    […] Auto’s van vroeger en nu […]

  2. avatar

    […] Auto’s van vroeger en nu […]