Ga naar de inhoud

Herinneringen aan de gouden jaren van compact vervoer

dwergauto

In de jaren ’50 werden dwergauto’s geïntroduceerd als betaalbare vervoersoplossing voor de gewone burger. Gedurende ongeveer 10 jaar waren ze ongelooflijk populair, om vervolgens plotseling weer te verdwijnen. Herinner je je het nog?

Behoefte aan veilige en comfortabele voertuigen 

Na de Tweede Wereldoorlog reden veel mensen op scooters en motorfietsen. Maar met de toenemende verkeersdrukte ontstond de behoefte aan veiligere en comfortabelere voertuigen, bij voorkeur met een dak erboven. Dit leidde tot de productie van dwergauto’s door verschillende fabrikanten, zowel binnen als buiten Europa.

Eerste dwergauto 1910 op de markt 

Sommige fabrikanten vergrootten hun productiecapaciteit, zoals het Italiaanse Piaggio dat in 1957 de Vespa 400 introduceerde. Voor andere fabrikanten was de productie van dwergauto’s een manier om te overleven. Neem bijvoorbeeld het Duitse Messerschmitt. Dit luchtvaartbedrijf was vóór en tijdens de oorlog groot geworden met de productie van jachtvliegtuigen. Na de oorlog moesten ze hun brood ergens anders meeverdienen, wat resulteerde in dwergauto’s en scooters.

BMW groot geworden dankzij de dwergauto

BMW dankt ook zijn voortbestaan aan de dwergauto. In de jaren ’50 produceerde de bekende autofabrikant voornamelijk motorfietsen en grote luxe auto’s die voor de gewone burger te duur waren. Door de licentie van het Italiaanse merk Iso te kopen, begon BMW met de productie van de iconische Isetta, met zijn kenmerkende deur aan de voorkant.

Ook in andere landen was dwergauto erg populair

In Engeland waren dwergauto’s populair, vaak met slechts 3 wielen. Merken als Bond en Minicar werden vooral geliefd in eigen land, waar speciale wetten en regels golden voor dit soort auto’s. Bijvoorbeeld, voor een driewieler hoefde je minder belasting te betalen.

In Japan waren er ook belastingvoordelen als de motorinhoud en afmetingen van het voertuig binnen bepaalde grenzen bleven. Dit stimuleerde het gebruik van compacte auto’s, ook wel bekend als “kei-cars”. De Subaru 360 werd vooral populair in Japan.

Strengere regelgeving in Engeland en de vraag naar meer veiligheid en betere prestaties zorgden ervoor dat dwergauto’s snel uit het straatbeeld verdwenen. Andere merken introduceerden ook compacte en betaalbare auto’s, zoals de Volkswagen Kever, de Fiat 500 en de Mini. Dit markeerde het einde van het tijdperk van dwergauto’s.

Hadden jouw grootouders ook een dwergauto of zou jij er nu graag 1 willen hebben?

Meer blogs: