Ga naar de inhoud

Weet je nog, toen een postzegel nog 30 cent kostte?

Update:
postzegel-prijzen-weer-duurder

Het is december 2025. Precies de maand waarin vroeger de brievenbussen uitpuilden van de kerstpost. Waarin de postbode zijn fietstassen nauwelijks dicht kreeg en de mat elke dag bedekt lag met enveloppen vol goede wensen. Vandaag betalen we 1,40 euro voor een postzegel.

En dat roept een vraag op die velen herkennen: wanneer werd kerstkaarten sturen eigenlijk zo duur?

Kerstpost als jaarlijks ritueel

Er was een tijd dat kerstkaarten sturen geen verplichting was, maar een feest op zich.

Een vaste avond in december, vaak na het eten. De tafel vol kaarten, het adresboekje van vorig jaar erbij en iedereen een taak.

  • Schrijven: “Lieve tante Ria” – dit deed je altijd met de hand, altijd persoonlijk.
  • Plakken: Geen zelfklevende enveloppen, maar likken. Die typische, licht bittere smaak van de lijm vergeet je nooit.
  • Sorteren: Op postcode, zodat ze straks netjes de brievenbus in konden.

En dan die postzegel. Klein, maar o zo belangrijk.

30 cent voor een stukje verbinding

In de jaren 70 en 80 kostte een postzegel rond de 30 cent. Soms zelfs minder. Voor een paar gulden had je een heel vel. Kerstkaarten gingen naar familie, buren, oud-klasgenoten, collega’s en die ene verre oom waar je maar eens per jaar contact mee had. Niemand dacht: zal ik het dit jaar beperken? Nee, je schreef gewoon. Want het kon.

Lees ook: Leren schrijven met een kroontjespen en inktlap.

Het lint in de huiskamer

Misschien wel het mooiste beeld: Het lint langs de muur, de deurpost of het raamkozijn. Met wasknijpertjes of spelden hingen daar alle ontvangen kaarten. Hoe langer het lint, hoe beter het jaar had gevoeld. Elke kaart werd gelezen. Soms meerdere keren. En bleef hangen tot ver na oud en nieuw.

De prijs stijgt, het aantal kaarten daalt

Vanaf de jaren 90 begon de prijs langzaam te stijgen. Eerst ongemerkt, later steeds sneller. Waar een postzegel ooit een vanzelfsprekendheid was, werd het ineens iets om over na te denken.

En tegelijk veranderde de wereld:

  • E-mail
  • Sms
  • WhatsApp
  • Een snelle kerstgroet in een groepsapp

Makkelijker? Absoluut. Maar hetzelfde? Nee. Lees ook: Sterft de traditionele (kerst)kaart uit?

Ouderen blijven trouw

Voor veel ouderen is de kerstkaart nog altijd heilig. Meer dan 80% van de 66-plussers stuurt nog steeds trouw kaarten met de feestdagen. Voor hen is het geen gewoonte, maar een teken van aandacht. Een manier om te zeggen: ik zie je, ik denk aan je. Zeker voor wie minder bezoek krijgt, is die envelop op de mat van onschatbare waarde.

Jongeren ontdekken de charme opnieuw

Opvallend genoeg groeit bij jongeren juist weer de waardering voor iets tastbaars.

  • 8 op de 10 jongvolwassenen zeggen liever een echte kerstkaart te ontvangen dan een appje.
  • Toch stuurt slechts ongeveer de helft er zelf één.

Wie het doet, pakt het vaak anders aan: met een foto, online ontworpen, maar wél op papier. Want juist dat fysieke blijft bijzonder.

Meer dan een postzegel

Misschien gaat het uiteindelijk niet eens om die 1,40 euro. Maar om wat een postzegel symboliseert: tijd, moeite en aandacht. Iets wat je niet kunt swipen of wegklikken.

Stiekem verlangen we allemaal even terug naar die tijd dat de kaarten zich opstapelden, de postbode zuchtte bij elke straat en 30 cent genoeg was om iemand een warm kerstgevoel te sturen.

En jij?

Heb jij dit jaar nog kerstzegels geplakt? En wat is de laagste prijs die jij je kunt herinneren?

categorieën: Van toen

Reacties zijn gesloten.