Ga naar de inhoud

Deed jouw fietsverlichting het vroeger ook vaker niet dan wel?

Update:
dynamo

Nederland = fietsland. Maar goede fietsverlichting en zichtbaarheid zijn sinds de uitvinding van de fiets zorgpunten. Wie is er vroeger niet de in weer geweest met afgebroken draadjes van de fietsdynamo naar koplamp en achterlicht? Bij regen en koude gleed de dynamo uit over de fietsband en reed je in het donker. Dan weer was een gloeilampje doorgebrand.  Is het nu beter?

Uitverkocht!

“Nee, mijnheer, die heb ik al lang niet meer verkocht of op voorraad! Bijna niemand rijdt meer met een fiets met een dynamo …”, antwoordde de marktkoopman, die op onze zaterdagmarkt handelt in allerlei fietsbenodigdheden.

De dynamo op mijn ‘stationsfiets’ slipte voortdurend, zodat ik nagenoeg geen licht op mijn fiets meer had. Daarom was ik kort geleden op zoek naar een kunststof dopje met ribbelprofiel. Je klemt dat op het loopwieltje van de dynamo zodat er meer grip op de fietsband is en ook weer licht. Teleurgesteld ging ik huiswaarts, nadenkend over hoe ik zonder dat dopje weer goed werkende, veilige verlichting op mijn fiets zou kunnen krijgen.

Wieldynamo, naafdynamo, geen dynamo

In de vorige eeuw hadden fietsen een wieldynamo, die je op de band kon klemmen om in te schakelen. Wanneer je fietste, had je, als alles goed werkte, licht. Bij hard fietsen veel licht en bij langzaam fietsen minder. Bij stilstand was het donker. Ik dacht in die tijd al na dat ik graag een achterlicht zou willen hebben dat zou blijven branden wanneer ik ergens stilstond op de fiets. Dan was ik goed zichtbaar voor iedereen die achterop kwam rijden. 

De fietsverlichting vroeger was een kwetsbaar systeem. In de fietsstalling op school werden de stroomdraden regelmatig los getrokken of doorgebroken. Vocht en roest zorgden voor slecht contact. Wanneer je band wat minder profiel had aan de zijkant of wanneer het nat of koud was, dan had de dynamo minder grip en had je minder licht of helemaal geen licht. De naafdynamo is al een hele vooruitgang, want deze slipt in elk geval nooit.

Draadloze fietslampjes: batterij, accu of inductie

Tegenwoordig zijn er allerlei fietslampjes die helemaal geen draden nodig hebben. Doordat we nu zuinige led-lichtbronnen hebben, is afscheid genomen van de gloeilampjes. Er bestaan lampjes die draadloos en zonder accu of batterij werken. Ze krijgen stroom door de beweging van een magneet die in het wiel gemonteerd zit. Heel veel licht geven ze meestal niet en als je stilstaat, zijn ze uit. Met een paar AA- of AAA-batterijen ingebouwd in de koplamp of reflectorlamp aan de achterkant van je fiets, heb je uren en uren goed licht. Mijn wens uit de vorige eeuw om bij stilstand verlichting te hebben, is met de batterijlampjes ook eindelijk uitgekomen.

Batterij tijdig vervangen

Alle voorgaande gedachten gingen onderweg naar huis door me heen. Halverwege keerde ik om en ging terug naar de markt. “Mag ik een setje voor- en achterlamp op batterij van u?”, vroeg ik de marktkoopman, die wat verbaasd keek dat ik weer terug was. Terug thuis was het een kwestie van een paar boutjes en moertjes en daarna had ik weer prima werkende fietsverlichting. De oude dynamo demonteerde ik, net als alle draden.

Het blijft nu natuurlijk wel zaak de batterijen tijdig te vervangen …

Voor jouw eigen veiligheid!

Gelukkig gaan we de lente en zomer tegemoet, zodat het vroeg en laat nog licht is. Werkende fietsverlichting is dan wat minder een issue. Aangezien fietsers kwetsbare verkeersdeelnemers zijn, blijft goede zichtbaarheid voor andere verkeersdeelnemers van belang. Zorg dus altijd voor goede, werkende fietsverlichting, zowel voor anderen, maar vooral voor je eigen veiligheid!

Meer blogs:

categorieën: Van toen