Ga naar de inhoud

Post bezorgen, zo ging dat vroeger 

postbode

Het geluid van rinkelende fietsbellen en vertrouwde postbodes die de straten doorkruisten met tas vol berichten. Vroeger brachten ze meer dan alleen post; ze bezorgden vreugdevolle boodschappen, liefdesbrieven en belangrijke mededelingen. De evolutie van postbodekleding, brievenbussen en bezorgmethoden vertelt een verhaal van tijd en verandering. 

Lees hier hoe de postbezorging er vroeger aan toeging. 

De rinkelende fietsbel en de vertrouwde postbode

Vroeger was de ochtend niet compleet zonder het geluid van een rinkelende fietsbel, aangekondigd door de vertrouwde postbode die de straten doorkruiste met een tas vol enveloppen en pakketjes. De postbode, gekleed in het kenmerkende uniform, was een bekend gezicht in de buurt. Vroeger was er veel meer respect voor dit beroep. Degene bracht naast post ook goed nieuws, liefdesbrieven en belangrijke mededelingen.

De magie van handgeschreven brieven en wachten op antwoord

Het versturen van een brief was een feestje op zich. Het schrijven op papier, het zorgvuldig vouwen, en dan het adres met de hand op de envelop schrijven, alles met liefde en aandacht. En dan, het wachten op antwoord… Dat wachten is nog steeds zo, maar hoe zit dat met de rest? Lees hier meer over de geschiedenis van de postbezorging. 

Postbodekleding: een reis door de tijd

De evolutie van postbode-uniformen van PostNL vertelt een boeiend verhaal van verandering en aanpassing aan verschillende tijdsperiodes. Terugkijkend naar 1878, vinden we postbodes gehuld in statige jassen, broeken en petten, een representatie van de 19e-eeuwse ‘Administratie der Posterijen en Telegrafie’. Dit uniform straalde de grandeur uit die paste bij de overheid van die tijd, geïnspireerd door classicisme, barok en renaissance invloeden.

In 1964 transformeerde het grijze uniform met jas, broek, pet, overhemd, stropdas, sjaal en handschoenen. Kunstvezels deden hun intrede, een stap voorwaarts in materiaalgebruik. Opmerkelijk was het afnemende gebruik van de pet, ondanks de verplichting. Uiteindelijk werd in 1973 het dragen van de pet zelfs opgeheven, hoewel postbodes die het wilden, nog steeds een pet konden aanvragen en dragen.

Een sprong naar 2011 onthult de oranje kledij van onze moderne post- en pakketbezorgers. Waterdicht, voorzien van een uitritsbare voering en met talloze handige zakken, is dit pak een ware metgezel voor weer en wind. Regen, sneeuw of zonneschijn, deze kledij houdt stand. De kleuren weerspiegelen onze huisstijl, een directe herkenning voor iedereen dat dit een PostNL-bezorger is!

Het postuniform heeft door de jaren heen een opmerkelijke transformatie ondergaan, aangepast aan de eisen van de tijd. Van statige grandeur naar functionele en herkenbare outfits, het uniform weerspiegelt niet alleen de postdiensten, maar ook de tijdgeest van verschillende tijdperken.

De veranderende gezichten van de brievenbus

De brievenbus, een alledaags symbool van communicatie, heeft door de jaren heen een opvallende transformatie ondergaan. Van statige vormen tot moderne, functionele ontwerpen, deze iconische postontvangers hebben de tand des tijds doorstaan en zijn nu overal te vinden, zowel op straat als binnen bij PostNL-locaties.

Terug naar 1850, toen de straten werden gesierd door statige brievenbussen die 110 jaar lang hun plek opeisten in het stadsbeeld. Deze donkergroene brievenbussen, geplaatst in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, kregen in 1869 een upgrade met een tweede inwerpgleuf, vanwege de invoering van postzegels voor drukwerk.

In 1960 bracht PTT een modernere twist met de introductie van twaalf nieuwe brievenbussen in Den Haag. Deze strakke, rode en witte brievenbussen pasten in de huisstijl van PTT en na twee jaar, in 1962, maakte de ’tweelingbrievenbus’ zijn intrede, een slim ontwerp om stadspost te scheiden van binnenlandse en buitenlandse post voor efficiëntere sortering.

Snelle vooruit naar 2011, waar meer dan 19.000 brievenbussen het Nederlandse straatbeeld kleurden in opvallend oranje, passend bij de huisstijl van PostNL. Deze opvallende stijl werd zelfs tijdens evenementen zoals de Gaypride in Amsterdam gevierd, waar onze brievenbussen tijdelijk roze kleurden als eerbetoon aan diversiteit en inclusiviteit.

Een tijdreis door postvervoer: van postauto’s tot roodrunners

Het bezorgen van post en pakketten is door de jaren heen een reis geweest die niet alleen ging over afstand, maar ook over de evolutie van transportmiddelen. In meer dan 190 landen gebruiken onze post- en pakketbezorgers een scala aan vervoersmiddelen. Maar stel je eens voor hoe vroeger postbodes dagenlang lange afstanden te voet moesten afleggen om de post te bezorgen – een wereld van verschil met nu.

Laten we teruggaan naar 1928, naar de bescheidenheid van de postauto met zijn gesloten bak en interieur beschermd door tralies. Het kenmerkende ‘posterijen’ in witte typografie op de zijkant en achterkant gaf deze voertuigen een herkenbare uitstraling, beschouwd als een soort ’tweede huisstijl’ van de PTT.

Spring naar 1952 en ontmoet het mobiele postkantoor dat dienstdeed als een postkantoor op wielen, een indrukwekkend voertuig van 19 ton! Met 3 loketten, postzegelautomaten, telex en telefooncellen, werd het voor het eerst ingezet tijdens de TT-races van Assen. Later verkocht aan Circus Toni Boltini, werd het voertuig gebruikt als kassawagen, waar de hoge kosten en praktische onhandigheden ervan duidelijk werden.

In 2001 betrad de ‘roodrunner’ het toneel, een elektrische bakfiets die snelheid combineerde met duurzaamheid. Met een laadvermogen van 125 kg en een ergonomisch ontwerp voor de postbezorger, maakte deze roodrunner grote afstanden afleggen met minder energieverbruik mogelijk.

Van tralies in een postauto tot het gemak van een mobiel postkantoor en de duurzaamheid van een elektrische roodrunner, elk vervoermiddel vertelt een verhaal van innovatie en aanpassing in de wereld van postbezorging.

Wat is jouw favoriete herinnering aan de post?

Meer blogs:

categorieën: Van toen