Ga naar de inhoud

Herinneringen aan: van Gend en Loos

Update:
Van Gend en Loos

Nu we aan huis gekluisterd zijn. Alleen boodschappen mogen doen in winkels die artikelen voor levensonderhoud  verkopen, gaan we online! Fijn dat de mogelijkheid er is om van alles via internet aan te schaffen; van levensmiddelen, tandenborstel, kleding, speelgoed, schroeven en bouten tot grotere bouwmaterialen. Je hebt ook enorm veel abonnementen, denk bijvoorbeeld aan vitamine abonnement, auto abonnement of een parfum abonnement. Ikzelf maak daar veelvuldig gebruik van. De pakketbezorgers kunnen mijn huis met hun ogen dicht vinden (en met behulp van hun GPS). En ik ben niet de enige die dankbaar gebruik maakt van de webshops. Gevolg is dat de diverse bezorgdiensten omkomen in het werk. Het is vrijwel niet meer mogelijk om pakketten op de afgesproken datum te leveren. Laatst kwam er een bezorger op zondag een pakketje bij mij afleveren. Ik had echt medelijden met die vrouw. Ik kon mijn medeleven niet eens met haar delen: ze was alweer op weg naar haar auto toen ik de deur opendeed.

Pakketdienst van Gend en Loos

Toen ik een klein meisje was werden pakketten bezorgd door van Gend en Loos, met paard en wagen, later met de karakteristieke vrachtwagentjes. Van Gend en Loos bestaat nu niet meer, sinds 2003 is het vervoersbedrijf opgegaan in DHL. En DHL-vrachtwagens zien we nu vaak rijden, onderweg naar een adres waar online bestelde pakketten moeten worden afgeleverd. Toch nog een beetje van Gend en Loos, maar dan anders.

Geschiedenis van van Gend en Loos

Van Gend en Loos werd opgericht in 1809 in Antwerpen als diligenceonderneming voor personenvervoer, vervoer met koets en paarden. België en Nederland hoorden toen nog bij elkaar. In 1839 vindt de afscheiding tussen België en Nederland plaats. Van Gend en Loos blijft in beide landen actief. Langzamerhand komt er steeds meer concurrentie van de spoorwegen, mensen reizen nu liever per trein. Daarom begint van Gend en Loos in 1885 met het vervoer van goederen van en naar stations. De NS neemt in 1920 van Gend en Loos over. Er komen vrachtwagens met het logo van van Gend en Loos. Sinds 1984 gaat het goederenvervoer uitsluitend per vrachtwagen. Zoals hierboven al verteld: er komt in 2003 een eind aan de naam van Gend en Loos. Het bedrijf gaat op in het Duitse vervoersbedrijf DHL.

Persoonlijke herinneringen aan vrachtvervoer op Texel

Sinds 1964 was er het van Gend en Loos depot gevestigd in Den Helder. De pakketten die bestemd waren voor Texel werden met kleine wagens naar de veerboot gebracht en overgeladen in de wagens van Texelse vrachtrijders. Toen ik in 1973 in Den Hoorn werkte, maakte ik kennis met vrachtrijder Zijm. Een vrolijke, vriendelijke man, die een levenslijn onderhield van Den Hoorn naar de rest van Texel. Hij bracht niet alleen pakketten, hij deed ook boodschappen voor oudere bewoners die dat zelf niet konden, of die een ‘reis’ naar Den Burg te bezwaarlijk vonden. Hij wist dus ook veel van wat er op Texel en in Den Hoorn gebeurde. Hij praatte veel, maar geheimen waren bij hem veilig. Zijm was nog een van de laatste vrachtrijders. Later namen grotere bedrijven het vrachtvervoer op Texel over, aan de (verhalen van) de lokale vrachtrijders kwam een einde. In het Openluchtmuseum in Arnhem is een stukje geschiedenis over het vervoer met koetsen, paard en wagens en vrachtwagentjes te bekijken Leuk om eens te doen als dat weer kan.

Herken jij van Gend en Loos?

Herken jij de vrachtwagens van van Gend en Loos? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen! Laat het weten in de reacties.

categorieën: Van toen

Reacties 2

  1. avatar
    Paul Redelaar

    Ja, ik kan me heel goed Van Gend en Loos herinneren. Moet ook wel, want mijn vader heeft daar meer dan 25 jaar gewerkt. Mocht geregeld, stiekem, mee naar Eindhoven, Den Bosch, Breda en Utrecht en dan weer terug naar het zuiden met de oplegger. Maar ook op de Kommer hebben wij pakketjes bezorgd, en ook daar mocht ik soms mee rijden. Helaas moest je in de Kommer voorin staan, omdat er alleen een bestuurders stoel in stond. Ikzelf vond het een heerlijke dag, nacht als ik mee mocht. Nacht was het altijd de opleggen en overdag de Kommer.

  2. avatar
    René Tol

    In de jaren vijftig van de vorige eeuw woonde ik met mijn ouders aan het Damrak in Amsterdam. Op de hoek van de Nieuwe Zijds Kolk en de Nieuwe Zijds Voorburgwal was een depot van van Gend en Loos. Daar werden veel pakketten etc. afgeleverd die bestemd waren voor o.a. de winkels in de directe omgeving. Vanuit daar werden deze dan bezorgd door een wagen getrokken door twee stevige paarden in het centrum. Als kleine jongen nam ik af en toe wel een kijkje in het gebouw waar de werkzaamheden plaatsvonden. Daar stonden dan de wagens en paarden te wachten tot deze konden vertrekken voor "hun ronde". Op zaterdagmiddag mocht ik met een wagen mee voor het bezorgen. Op de bok met die twee knollen voor je neus. En dan reden we over de Nieuwedijk en door de kalverstraat. Geweldig en wat voelde ik mij stoer daar hoog boven de winkelend mensen. Als de ronde was gedaan terug naar de Nieuwe Zijds Kolk, werd de wagen afgekoppeld van de paarden die dan op hun beurt werden gestald en verzorgd. Een tijd om nooit te vergeten!!.