Ontdek PLUS

prinses irene school en de drempel

in Oosterbeek, ( Toon op kaart )

14 scholieren

Bekijk de volledige pagina van prinses irene school en de drempel, blijf op de hoogte van reünies en vind je klassenfoto’s terug!

In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Log in en begin meteen of registreer je gratis!

prinses irene school en de drempel foto

Op prinses irene school en de drempel vind je 3 klassenfoto’s en 14 schoolgenoten. Herken jij ze nog?

Meld je snel aan en kom weer in contact met je oud-schoolgenoten!

Aanmelden

toch wel een leuke tijd gehad ook met de leerkrachten.

toch wel een leuke tijd gehad ook met de leerkrachten.

prinses irene school en de ..., 2001

het hood van school was meneer kolenbrander,mijn leeraar was meneer pathuis,mevrouw hendriks,enz.

het hood van school was meneer kolenbrander,mijn leeraar was meneer pathuis,mevrouw hendriks,enz.bij in de klas zat,andre toes,antoon van dijk,benny cia,henny goeree,bertus barmelo,nico,jaap vroegop,eric nietzman,anton brinkman,ruud singels.

prinses irene school en de ..., 1964

Psycholoog, psychopathisch allround counsellor, wisselwaar enigszins gestoord maar op een leuke manier.

Psycholoog, psychopathisch allround counsellor, wisselwaar enigszins gestoord maar op een leuke manier. Overigens ben ik nooit echt veranderd. Alleen wacht ik niet meer bij een zebrapad op een oude dame om mij te helpen oversteken. Welnu mijn schooltijd op de Prinses Ireneschool te Oosterbeek., Als eerste zou ik gaarne aan willen geven dat ik een heerlijke tijd heb gehad op deze school. Vertel er gelijk bij dat ik tevens bewoner was van de toenmalige Jan Pieter Heijestichting, dat nu “Orthopedagogisch Centrum Jan Pieter Heije” heet. Mijn tijd was zeer romantisch. En ofschoon mijn leven nogal vrij beschermd verliep, kwamen ons de vernieuwende ideeën van de buitenwereld ons tegemoet via verschillende wegen. Het waren romantische tijden doorspekt met onze eigen moeilijkheden die gepaard gingen met het groter worden. Er was in die tijd niet echt begeleiding aanwezig om er voor te zorgen dat wij onze plek konden vinden binnen deze vernieuwde ideeën, die parallel gingen met onze afgeschermde situatie op de Jan Pieter Heijenstichting. Zij werden niet goed afgestemd binnen onze problematiek hoe daar mee om te gaan. Daar de Heijenstichting een christelijke achtergrond had, alwaar deze nieuwe ideeën niet werden geaccepteerd. Alhoewel kinderen niets ontgaat kwamen wij toch aan onze informatie en legden wij dit weer uit aan andere kinderen die volgens ons er niets van begrepen om hen ook wijzer te maken dan zij op dat moment waren. Om het goed te kunnen relativeren stapten wij naar onze toenmalige leiding die stiekem wel vernieuwend werkten, Zoals een Eva Planjer, Frans Reijmerinck , Hans Schuldheiz en Boelle van der Veen. Wisselwaar op hun eigen manier en vanuit hun perceptie, doch kregen wij op zijn minst een bepaalde feedback op onze ideeën waarvan uit wij zelf werkten. Zo konden wijzelf alles inkleuren zodat wij het begrepen op onze manier. De Prinses Ireneschool: Deze school was gevestigd op het terrein van het instituut zelf, dat nu naar ik heb vernomen voor de helft is afgebrand. Ten tijden dat ik daar als leerling werd ingeschreven was een zekere Heer Gerritsen daar hoof der school. Deze werd in de eerste twee maanden dat ik daar vertoefde opgevolgd door de Heer Arendsen. Deze heer was nogal van de oude stempel en woonde toen in Oosterbeek. Ikzelf zat toen in de klas van Elissabeth Arendsen, zijn vrouw. Het enige wat ik mij nog kon herinneren was dat zij een zusje had waar ik zeer bevriend mee raakte. Zij heette Hanneke Stegeman en kwam wel eens over tijdens de schoolvakanties. Wij hebben nog jaren lang een briefwisseling gehad met elkaar. Helaas zijn wij elkaar uit het oog verloren. Na de Heer Arendsen werd de Heer Peppel tijdelijk hoofd van de school tot er een Heer Kolenbrander op kwam dagen. Ergens vond ik de Heer Peppel een fijne vent die een groot hart had voor iedereen. Toen de Heer Kolenbrander op kwam dagen zag ik zelf dit voor de Heer Peppel als een regelrechte bedreiging, te meer omdat wij Peppel wel zagen zitten als hoof der school, zoals dit toen heette. Tijdens het voorstellen van de Heer Kolenbrander in onze klas, vond ik dat de man niet deugde. Er was iets mis met deze man, waarom wist ik zelf ook niet. Doch er was iets wat verborgen bleef binnen mijn beleving. Denkelijk is dit voortgekomen omdat ik de Heer Peppel zo graag wilde als Hoofd van de school. Peppel was in mijn beleving gewoon een heerlijke vent die iedereen accepteerde zoals men was. Dit is ook de reden dat ik samen met andere kinderen uit de tijd een protest ging indienen en door er kracht bij te zetten hadden wij grote spandoeken gemaakt om dit te uiten. Na 16:00 uur was de ingang van de school, inclusief de gangen bezet om ons ongenoegen luister bij te zetten. Tevens kon men handtekeningen zetten om te kiezen wie men als hoofd der school wilde hebben. Peppel of Kolenbrander. Apropos, ik realiseerde mij niet echt dat dit op niets uit zou lopen en wij onze zin niet zouden krijgen. De protest dat uit mij voortgekomen was stierf een genadeloze dood. Wat mij daarom enigszins verbaasde was dat ik na twee maanden toch Kolenbrander ging vertouwen op één of andere manier. Hij was op zijn manier vernieuwend bezig Pakte gelijk de “School-TV”er bij dat zijn opkomst deed in deze tijd. Het was compleet nieuw voor ons. TV kijken in de klas. Multomappen waar wij onze eigen werk in moesten bewaren. Ons eigen werk nakijken op fouten, was natuurlijk zéér vernieuwend, en ergens maakte dit ons onze eigen meester. Meester over ons eigen lot. Verantwoordelijk voor jezelf en daardoor ook voor anderen. Tevens werden de gangen de bibliotheek waar je boeken kon raadplegen om gegevens op te zoeken die je uiteindelijk nodig had. Kolenbrander maakte je een stuk wijzer dan men al was. En haalde meer uit jezelf dan wij dachten dat we het hadden. En nu achteraf ben ik de Heer Kolenbrander nog altijd dankbaar daarvoor. En heeft hij mij voor een groot deel gemaakt tot dat wat ik nu ben. In deze klas ken ik nog mijn vrienden van toe: Mijn goede vrienden waren: Ted Koenen, Joop jansen en Erny Hanewald. Verder Fred Veldmeijer Bandie Rekker, Eddy Stevens en Fred Schiphorst. Zo hier laat ik het even bij. Ephraïm-John Tichelaar.

prinses irene school en de ..., 1963