Ontdek PLUS

Ronald Stuurman

Kent 1 personen

Burg. staat -
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Ronald Stuurman en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Ronald Stuurman heeft 71 klassenfoto's en kent 1 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    Ik zat op de school in de 2de klas op 1 hoog, naast de kolenkachel.

    Ik zat op de school in de 2de klas op 1 hoog, naast de kolenkachel. Weet geen namen van de klasgenoten of lerares meer Deze school stond naast de Amstel-bierbrouwerij, aan de Mauritskade. Wij hadden speelkwartier op de Gravesandestraat, hoek Mauritskade. Het gebouw staat er nog , maar de bierbouwerij is gesloopt of verbouwd tot woonhuizen.

    2e Openluchtschool, 1962

    Ik heb niet op de school "de Ruimte" gezeten , maar ben wel bij de "eerste paal" feest geweest.

    Ik heb niet op de school "de Ruimte" gezeten , maar ben wel bij de "eerste paal" feest geweest. Was toen al van school af en zat toen op de L.T.S 2de klas. Ben daar wel op bezoek geweest, voor het -indien mogelijk- kletsen met de leraren en het zoeken naar adressen van mijn bekenden.

    de ruimte, 1963

    In 1963 op 7 jarige leeftijd, kwam ik op de PPIA terecht, omdat ik te langzaam was op de Lagere school ( louis Bouwmeester school) met leren van de lesstof.

    In 1963 op 7 jarige leeftijd, kwam ik op de PPIA terecht, omdat ik te langzaam was op de Lagere school ( louis Bouwmeester school) met leren van de lesstof. Op de PPIA kwam ik in de klas van Netty C. de Graaf. De school begon om 09.00 uur en eindigde om 15.00 uur. Mijn schoolvrienden uit de klas waren: Rene van Wijk; Albert van Egmond; Boudewijn( bouwdie) Kalhorn; Bob Lammers en Paul Hofte. Het was een fijne tijd, na enige dagen mocht ik al de schoolmelk opdrinken,daar deze melk al enige dagen op de grond onder het kraantje lag, deerde het me niet, totdat ik van een 6 hoekig kartonnetje bijna over mijn nek ging, spuwde de hele grond onder.( de melk stond er al circa 3 weken) Ook moest ik naar o.a Jack Brokaar voor de tachsescoop, er werden woorden op de muur geprojecteerd op 1/100ste seconde, die woorden moesten we opschrijven. Heb nooit een letter geschreven, daar ik de woorden al in het spiegelbeeld , in het licht van de projector kon lezen. Dus vlak voor Jack deze afdrukte, zei ik het woord al. Jack noemde ons jongens "hond". Wij allen waren zijn "honden". Daarvan was ik de grootste "hond". Hoefde hierna nooit meer naar de tachsescoop, alleen om erachter te zitten. Na een paar weken dit gedaan te hebben, vroeg Jack mij om hem te helpen voor de projecteren van dia's in andere klassen. Als ik niet naar iemand anders moest, haalde Jack mij zo uit de klas. Doordat sommige dia's in spiegelbeeld in de doos zaten,werden de dia's natuurlijk in spiegelbeeld op een muur of kast geprojecteerd, waartoe ik weer "hond" naar mijn hoofd kreeg,en iedereen weer dubbel lag van het lachen. Een van de diaseries was van Escher. Deze Escher tekende 3D in het platte vlak. Hiervan is zijn waterval de beroemste. Jack Brokaar kon goed vertellen over alles en nog wat, waar hij dat vandaan haalde snap ik nog niet. Ook moest ik van Jack Brokaar de diaraampjes schoonmaken met alcohol, voor het maken van woorden voor de tachsescoop. Hierbij werden de woorden d.m.v wrijfletter en cijfers erop gewreven met een potloot op het glas van het raampje. 'S middag rond 12 uur, moest ik boodschappen voor Jack doen, dat varieerde van viltstiften tot zijn brood. OP Dinsdag ging de hele school lopende door het Vondelpark naar het AMVJ zwembad voor het leszwemmen. Na het zwemmen wachte Rene, boudie en ik op elkaar en we piepten er gelijk tussenuit, terug naar school door het Vondelpark, terwijl we opelkaar voor het zwembad moesten wachten. Na het zwemmen haalde ik een half, warm stokbrood die ik in de klas lekker aan het opeten was. Ook konden we gelijk doorlopen naar het Vondelpark voor het speeluurtje. Om 3 uur ging de school uit, waarna o.a ik 2 deuren terug liep en thuis op het internaat was. Toen we allemaal in de groep was, was het theetijd tot rond 15.30 uur. Dan was het weer speeltijd tot 17.00 uur, waarna de tafel gedekt werd om te eten. Op Maandag en Donderdagavond was het voor mijn groep douchedag op het internaat,en stonden we met z'n 6sen ieder onder een douchekop,onder de douche. Hierbij stond Rita van Slooten, ons te controleren of we ons wel waste met zeep. Dit moesten we laten zien, dat we ingezeept stonden. Daarna mochten we ons afspoelen. Na ons afgedroogd te hebben, liepen we de 2 trappen op naar onze slaapkamer,voor schone kleding. Enige tijd later, werd er door iemand bij een andere jongen zijn onderbroekje op de trap naar beneden getrokken zodat hij in zijn blote kont op de trap stond. Dit zou mij niet overkomen. Ik weet hiervan echter geen namen meer. Sinds die tijd liep ik bloot in mijn kamerjas rond, om deze persoon voor te zijn. Vuile kleding brachten we weer naar de badcel, daarvandaan werd het gewassen en opgehangen aan een ophaalbaar droogrek die tegen het plafont van de badkamer hing. Na een schoon onderbroekje, en ik alleen een kamerjas had aan getrokken, gingen we naar de televisiekamer alwaar we televisie keken tot rond 21.00 uur, waarna we naar bed moesten, we moesten stil zijn en slapen gaan. nouja..... stil zijn en slapen gaan...... Daar kwam meestal weinig van daar we tot 02.00 uur 's- Nachts aan het keten waren. We moesten om 07.00 uuur weer opstaan, om te ontbijten en om 08.55 uur weer naar school te gaan. Op een dag kwam Frans Derk en/of Chef van de Velde met een militaire veldtelefoon met een lange draad aan zetten,deze draad trokken we langs de trap naar 3 hoog alwaar we een tweede telefoon verstopten. Hierdoor kregen we ook contact met Frans en Chef die beneden naast de groep sliepen. De jongens van mij groep wisten dat ik bloot in bed lag, en overal doorheen sliep, dus deed meestal niet mee, omdat ik meestal moe was van een hele dag school. Daar ik op zulke momenten wakker was, hield ik mij toch slapende. Het begon meestal met het op scherp zetten van mijn bed. Van het opklapbed werden dan de poten naar binnengezet, net zover dat het bed net niet op de grond valt. Door het bewegen/draaien van het lichaam kwam er te veel gewicht op de poten en de gladde vloer van het bed, en klapte het bed op de grond. Door de klap kwam dan meestal de Nachtzuster boven, om te kijken wat er gebeurt was. Op het moment dat de nachtzuster binnen kwam, deed ik alof ik wakker werd, kwam met enige moeite mijn bed uit, om mijn bed weer rechtop te zetten. Als zij vroeg wie dat gedaan had, wist ik natuurlijk van niets. Ging gewoon vanzelf. Dit op scherp zetten van mijn bed was snel over, daar ik er toch niet wakker van werd. Toen de nachtzuster weer weg was, werd het keten weer voortgezet, echter zonder het op scherp stellen van mijn bed. Op een dag waren de jongens weer aan het keten, en kwam de nachtzuster weer eens naar boven stormen, ( ze zat een verdieping lager) en dacht dat ik op dat moment wel mee deed met keten, omdat ik mij slapende hield. De jongens zeiden tegen haar dat ik niet meedeed omdat ik sliep, maar dit hielp niet. Ze trok mij gelijk mn bed uit en zette me op de gang, moest van haar minstens 2 uur in de hoek blijven staan. Ze zou mij roepen als het tijd was. Toen zij weer weg was, ging ik weer naar mijn bed, ik bleef echt geen 2 uur staan op een koude gang in mijn blootje. Hierop heb ik een klacht ingedient bij de directie, en haar nooit meer terug gezien. In die tijd vlak voor een grote vakantie, werd er natuurlijk ook gekeet. Boven op 3 hoog, bij onze slaapkamers, lag op een kleine soort vliering, achter een gordijn grote pakken toiletpapier. Na verloop van tijd door het keten van de jongens, lagen de lege rollen toiletpapier beneden voor de groepskamer. De rollen werden van 3 hoog als confettie naar beneden gegooit. Het heeft toen goed gerookt. Na een weekend kwam Frans Derk en/of Chef van de Velde met een militaire veldtelefoon met een lange draad aan zetten,deze draad trokken we langs de trap naar 3 hoog alwaar we een tweede telefoon verstopten. Hierdoor kregen we ook contact met Frans en Chef die beneden naast de groep sliepen. Tijdens het overblijven in een weekend ( mocht elke 2 weken naar huis ) wat ik niet altijd deed, bleef ik dat weekend met Michiel van de Velde alleen op het internaat achter, Op de een of andere manier kreeg Michiel een grote plastic bouwdoos van een militaire helicopter van zijn ouders die hij in het weekend in elkaar wilde zetten. Hij snapte er niets van, hoe het gebouwd moest worden, en vroeg aan mij of ik het wist, omdat ik bijna niets anders deed dan bouwdoosjes inelkaar zetten voor jongens van het internaat. Ik heb de helicopter in zijn bijzijn voor hem geschilderd en gebouwd. Hij was er heel blij mee.

    Psychologisch Pedagogisch i..., 1963