Rijk Mollevanger

Kent 5 personen

NA
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Rijk Mollevanger en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Rijk Mollevanger heeft 24 klassenfoto's en kent 5 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    Niet in 1946 (foto's!) maar in 1974 was ik, slechts kort, aan deze opleiding verbonden: mij was gevraagd een rapportagetraining te verzorgen.

    Niet in 1946 (foto's!) maar in 1974 was ik, slechts kort, aan deze opleiding verbonden: mij was gevraagd een rapportagetraining te verzorgen. Graag gedaan. Maar dat ik mij hier meld, is omdat ik daarmee de mogelijkheid heb om ENKELE OUDE FOTO'S op de site te plaatsen. Die zijn in het bezit van GRIETJE OUDENAMPSEN. Zij was in de beginjaren hoofd van de huishouding op Middeloo (toen nog een opleiding met internen). De foto's betreffen enkele vroege jaargroepen; de plaatsing geschiedt met toestemming van Grietje (die nog steeds actief is als zangpedagoge en logopediste te Utrecht).

    S.P.O. Middeloo, 1974

    Een kleine, bijzonder prettige school (r.

    Een kleine, bijzonder prettige school (r.k. kleinseminarie voor twee soorten paters van heel verschillende spiritualiteit) met een voor mij, een toen al bijna afgevallen katholiek, onverwacht zeer open sfeer; met fijne collega's die mij als beginnend leraar geweldig geholpen hebben; en vaak indrukwekkende leerlingen met wie ik mij vooral ook veel vrolijkheid herinner! Met een aantal collega's heb ik nog jarenlang vriendschappelijk (en muzikaal!) contact kunnen onderhouden. Onvergetelijk voor mij zullen blijven (in willekeurige volgorde): p. Theo Sanders WP (+), p. Duijvenstein msc (Sed Vitae!), p. Ton Mettrop WP (ne maar duizendpoot, bas of bariton in het Amsterdams Kamerkoor; en ook arabist), p. Gerard van de Peet WP, (fr, conrector, prachtige en muurvaste tenor in het Amsterdams Kamerkoor; +), p. Dusee msc, (bibliotheek) (+), p. Freriks msc (en; +), p. Ligtvoet msc (lat, conrector), (p) Jan van de Geijn (msc), du, rector, deskundige iz. talen op Nieuw Guinea), p. Felix Schweigmann WP (enthousiaste stimulator, +), p. Jan Kaandorp msc (la, moedig en aardig), (p) Paul Erftemeijer (WP, in die tijd overste, een heerlijke bas in het Amsterdams Kamerkoor; +), p. Groenen msc (die mij zonder bezwaar de beruchte toen pas verschenen ezeltjesbrief liet behandelen in de literatuurclub), Theo (een nijvere pater die Frans gaf), dr. Kat (ne, behoudend katholiek, stijlvol, met angst voor moderne literatuur; +), dhr Rosenstein.(lo; "een beul", zo is mij wel eens verzekerd), p. Van Belkom (ne, uiterst fijnzinnig mens) - en er zullen mij nog wel meer te binnen schieten zodra ik de machine dichtdoe. De concierge (+ heb ik gehoord) bijvoorbeeld, met Lassiehond, rozentuin en verrukkelijke koffie 's morgens vroeg! En Wim Tol (ge, afgestudeerd op de visserijproblemen na het afsluiten van de Zuiderzee), en de administrateur Jeroen; en dhr Stommel die nooit last had van wanorde in de klas (want dan zette hij zijn gehoorapparaat uit); en de jonge, wat rebelse aardrijkskundeleraar, De Jong geloof ik. En die erudiete wat oudere pater die latijn en Grieks gaf, altijd vriendelijk, en didactisch een realist. Wat een menselijke school, voor mijn verdere leven heel belangrijk geweest! En die grote belangstelling voor de problemen in de Derde Wereld - later in mijn onderwijsloopbaan nooit meer zo algemeen, vanzelfsprekend en intens aangetroffen! [ZIE VERDER OOK ICHTHUSCOLLEGE)

    gymnasium paulinum, 1962

    Enerzijds was de school een goede basis; anderzijds heb ik jaren nodig gehad om af te kicken.

    Enerzijds was de school een goede basis; anderzijds heb ik jaren nodig gehad om af te kicken. Schokkende ervaring in het eerste jaar om als jongetje uit de Pijp, per ongeluk op deze school verzeild vanwege vermoede priesterroeping, naast jongetjes uit heel andere sociale laag terecht te komen (bv. HARRY VROOM; en hoogleraarszonen als de twee jongens MICHELS, TEUN en...?). Was in de eerste een tijdlang ongelukkig met de door HUUB O. verzonnen spotnaam, later wel met plezier gedragen. Zou Huub zich nog de bloedlippen op de hoek Scheldestraat-Amstellaan herinneren? (Hij achtte het nodig dat wij als beiden aspirant-pater, vriendschap zouden sluiten - ach, incompatibilité des humeurs deed dat mislukken; wel later wederzijdse waardering op afstand) Wat zou er geworden zijn van HARRY VAN KESTEREN, verdwenen na de eerste? Van RUUD KETTENIS (idem) weet ik alleen dat die onderwijzer is geworden, en viool speelt; ook PETER VAN EEDEN, kleinzoon van, kwam voor de klas, ik heb hem ooit in Den Dolder of Bilthoven nog in die functie mogen ontmoeten. Van PETER LIEDMEIJER, fascinerende nieuweling in de klas omdat hij uit Indië gerepatrieerd was, heb ik enige tijd geleden de overlijdensadvertentie gelezen, geloof ik. [ik zal op een ander moment proberen mijn herinneringen hier wat vervolledigder te noteren; tenslotte heb ik niet voor niets ooit ook een bevoegdheid geschiedenis gehaald... En èrgens moeten ze toch voortleven: DE PENS, LIJS DE GEEUW, PATER VAN DE SCHEER (met dat malle Maria-altaartje op zijn kamer), KOPPENDRAAIJER (ik mocht in zijn koortje), HUIJBERS (onlangs helaas overleden; voor mij van uitzonderlijk belang geweest voor mijn muzikale ontwikkeling - hij was het die mij naar de volksmuziekschool van Gehrels stuurde, in een tijd dat je van niets buiten het IG lid mocht zijn, zelfs niet van je eigen parochie... Zonder zijn koor was ik ook niet geworden die ik nu ben), STANKIE, WESTERMAN (die mij op verzoek van mijn toen alleenstaande moeder bij ons thuis nog een keer een pak voor mijn broek kwam geven), de steile VAN RIJCKEVORSSEL, de angstaanjagende neuroot KEESSIE (wat moet dat een zielepoot zijn geweest; als je goed was in wiskunde was je "baasje Mollevanger", maar helaas, meestal was ik "kind Mollevanger"), STUMPEL (nog niet gewijd, maar bewonderd omdat hij zo vloeiend latijn sprak), MUSKENS (heb ik ervaren als een uitermate integere, bijzondere docent en rector gymnasii), NEERVENS, SMULLIE van de Mariacongregatie (die ons in de 2e klas midden tijdens een andere les op stang kwam jagen met de verbijsterende mededeling dat ene pater REICHLING wegens een vrouw uit het ambt getreden was, volgens hem: "verschrikkelijk en onbegrijpelijk, iemand die zóveel bekeringen heeft gemaakt; en dat op zijn leeftijd! een vrouw!"; WESSELING, die ons met 'u 'aansprak; VAN KILSDONK natuurlijk, van wie wij dachten dat die zich wel vroeg op zou branden; VAN DOORN met zijn borende ogen, van wie ik pas later heb begrepen hoe fanatiek hij moet zijn geweest. En die 'surveillanten': KREKELBERG van Schic (later berucht stenengooier door Maastrichtse seksruit), TERVOORT (hockey; leerling van Reichling, eveneens groot taalkundige, en auteur van een interessant boek met herinneringen aan zijn jezuietentijd: "Jezus ben jij dat"), CORNELISSEN (mee op een kamp naar Oerle, in vrachtwagens, zomer 1946; of was het Zegenwerp 1947?) - en ik vergeet er zeker nog velen. DANIELS bv., die mij in de 3e of de 4e klas een boek leende over Das Leben der Woerter, en voor mij daarmee een zicht op taalkunde opende. En dit waren dan alleen nog maar de paters...] De lekenleraren verdienen ook een beurt. CORNELISSEN (Frans) voor wie ik in de eerste klas erg bang was; en om wie ik ook moest lachen: "Ik zeg nooit iets twee keer, ik zeg nooit iets twee keer". ERFTEMEIJER (Nederlands, naar later bleek: broer van Paul die ik op het Ichthus heb leren kennen en zeer waarderen) gepromoveerd op een onterecht onopgemerkt proefschrift, uiterst vroom: bad het Angelus knielend voor de klas). BOS (latijn, streng maar niet vreesaanjagend. Lette ook op een juiste lichaamshouding). BAKKER (neerlandicus, lessen als een soort spel in de tweede en de derde klas; hij liet ons o.m. sprookjes schrijven, en wekte bij mij schrijfdrift. Voor mij is hij als voorbeeld belangrijk geweest toen ik aarzelend toch maar Nederlands ging studeren). Vanaf de vierde Nederlands van SLIJPEN, goeiige ronde Limburger, oerkatholiek, niet zo inspirerend, maar hij liet je zijn wie je was (en veertig jaar later bleek dat het zijn vrouw is geweest die de opstellen corrigeerde, en mij op een ruim gemiddelde 8 gezet heeft...). DISTELBRINK ("Oortje"): door en door integere strenge maar zo humane docent Frans, voor wie ik eindeloos respect had (en heb). BENT (classicus - helaas slechts kort van zijn inspirerende en gigantische eruditie mogen genieten - hij verzorgde een voor mij onduidelijk vak 'Capita selecta' in de vierde klas). - Maar boven alles en iedereen natuurlijk de graecus LINDERS, onvergetelijk niet alleen om zijn veelvuldig en bij regen drijfnat te laat komen, op de fiets uit Amstelveen; ook niet om zijn gevreesde '(werkwoords)vormen': tien opgegeven in het begin van de les, precies tien minuten ervoor uitgetrokken. Van hem heb ik worstelen met en om taal geleerd: dat wat je in de ene taal zegt niet een op een wordt gedekt in een andere. Van hem ook: enthousiasme voor studie en onderzoek. En bewondering voor zijn koppig volgehouden sociaal isolement op school (ging nooit naar de lerarenkamer vanwege een ons altijd onduidelijk verleden: niet zozeer vriend van de Duitsers, als wel met een bloedhekel aan de Engelsen - vermoedelijk vanwege hun optreden in Griekenland, 1922). De mythe om hem heen: van een uit onvrede verscheurde dissertatie; zijn (meer taalkundig dan cultureel gerichte) geleerdheid stond voor ons boven kijf.

    Ignatius College, 1946

    ?