Ontdek PLUS

Rien Buter [docent biologie]

Kent 0 personen

Burg. staat -
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Rien Buter [docent biologie] en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Rien Buter [docent biologie] heeft 1 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    prachtige tijd,nog in de opbouw na 40-45.

    prachtige tijd,nog in de opbouw na 40-45.Mijn eerste college bezocht na een lange tocht op een fiets met houten banden vanuit amsterdam. Dat was een college van Koningsberger. Wers alssnel assistent -buiten de belasting van's landsschatkist. Maar kreeg genoeg money om er mijn karige levensomstasndigeheden uit te bekostigen. Die keuze voor Utrecht mede door dat mijn vader in St Michels-Gestel als gijzelaar kennis maakte met Koningsberger die daar ook was vastgezet. Via K. kreeg ik klandestien[!!!] in 1943 studiemateriaal toegestuurd, preparaten voor algemene histologie. Van een arts kreeg ik een microscoop te leen [zo'n ouderwetse met verticale opstelling, maar alwel met 1200x vergroting....].In die eerste week bezagen medewerkers van het PlantenFysiologisch Instituut,of Alegemen plantkuned in de lange Nieuwstraat mijn werkstukken. Vandaar mijn aanstelling as assistent, nog voor ik maar een jaar had gestudeerd...! Het was indertijd roeien met de riemen die zich [in mijn geval]aandienden. Lesgeven in slijpoen van scheermessen voor snijden van preparaten, assisteren bij kijken door microscoop, uitleggen van de weefselstructuren en cellen aan artsen in spe en dito apothekers. Daarna uiterst gedegen colleges met de na de oorlog aangekomen "oudere"eerste jaars, van merendeels fantastische docenten met hart voor hun vak, en hart voor hun studenten. De mondelinge examens waren moeilijk, zwaar en vaak sterk gericht op probleem geriche discussie, vaak op de rand van wat je volgens het college moest weten. Dat was een verukking vergeleken met het middelbare onderwijs daaraan vooraf gegaan. Biologie betekende ook zeer veel praktijk"de natuur in,het laboratorium in [micobiologisch onderzoek, groeistof onderzoek, planten anatomieetc]Kortom: colleges en praktijk waren integraal. Vrij snel ook referaten houdenj.[Ik herinne me de verbazing van Hoogleaar Lanjouw, toen bij een referaat over experimentele plantensociologie, de collegezaal ook een groot aantal Wageningse bezoekers kwam toehoren.Een andere zaal was nodig. Zo ging dat dus toen:hard werken en resultaten- soms- delen.[Want aankondigingen werden rondsgstuurd] Zokan ik nog even doorgaan. Wellicht een vogende jkeer. Rien Buter [11-08-1924 Hoi!]

    Rijks Universiteit Utrecht,..., 1945

    Ik was ooit een jaar leraar biologie aan de toe nog Middelbare Meisjes School op MMS.

    Ik was ooit een jaar leraar biologie aan de toe nog Middelbare Meisjes School op MMS. Aan dat jaar heb ik speciale herinneringen. 1: het was een van mijn eerste docentjaren. Dat was dus op zich al veel wennen en leren. 2: het was een meisjesschool , dat was voor iemand van- zeg 25 jaar, ik moet dat nog eens nazoeken – een hele ervaring [in die periode, de jaren 50] 3: ik was er bovendien de enige zeer jonge mannelijke docent wat voor die periode ook weer, zijn eigen problemen meebracht. 4: er was een heel leuke directrice, later schoolinspectrice geworden, waaraan ik zeer goede herinneringen heb, en waarmee het contact buitengewoon bevorderend was voor mijn eerste lesgeven. Een leuk incident, kenmerkend voor de tijd van toen: De directrice gaf mij, bij mijn aantreden de opdracht, in zeer expliciete termen, om de voortplanting van de mens belangrijk onderdeel van mijn lessen te maken. Haar argument was veelzeggend. Ze trok me naar het raam en zei: “Kijk maar naar buiten dan begrijpt U het.” De school stond op het punt uit te gaan, en beneden stond een groepje jongens te wachten. Ik begreep het, maar stond tevens voor een taak die nieuw was voor mij en –wat ik als bioloog eigenlijk niet door had—ook nieuw in de onderwijscultuur van die dagen. De meisjes hadden tot dan, van mijn voorgangster, alleen les in de in de trant van de “bijtjes en de bloemetjes”. Maar ik voegde de daad bij het woord. In de eerste de beste les ving ik aan en tekende – met de rug naar de klas op dat moment—een mooi profiel van een volwassen blote vrouw. Met de bedoeling er als lesgevende enkele relevante zaken in te tekenen. Biologen hebben door hun opleiding nauwelijks enig probleem met dat soort van zaken: concreet zijn is werk van alle dag. Maarrr… Terwijl ik tekende veranderde het lichte geroezemoes achter mij plotseling in een absolute stilte, je kon de spreekwoordelijke speld horen vallen. Op dat moment realiseerde ik me dat ik al tekenende een taboe had doorbroken. Docenten die de voortplanting van de mens zo open behandelen als de tekening impliceerde dat was wat……! Met die realisatie voelde ik me zo rood als een kreeft worden, van top tot teen. Ik draaide me om en hoorde mezelf vragen: “Wat zien jullie aan mij?”… Een vraag die heel langzaam een paar aarzelende vingers op liet komen. “U …U… wordt helemaal rood….” Mijn vraag:”Waaraan zou dat liggen…..”? Reactie: “ U denk misschien dat U iets doet wat niet helemaal hoort….” Zo werd die les al vragend en antwoordend plotseling een les over emoties, en over “rood worden”, over “blozen”. Opvallend was dat die leswending meteen alle aarzeling wegnam, het taboe was doorbroken, aanvaard en het blozen was weg. Een van de beste lessen ooit, gemaakt door de leerlingen en mij samen. Vijftig jaar later nog eens hulde aan die “bakvissen” [zoals dat toen nog heette] van toen. Hulde ook aan de helaas te vroeg gestorven directrice die mij op dat spoor zette. Rien Buter WIE HELPT MIJ AAN DE DATUM VAN HET JAAR DAT IK DAAR LES GAF? .

    Middelbare Meisjes School, 1947

    Ik denk nog wel eens aan Ysbrandt Van der MOLEN die op die school- toen nog geloof ik een Christelijke school-- onderwijzer was , en tevens Hoofd van de Lagere School.

    Ik denk nog wel eens aan Ysbrandt Van der MOLEN die op die school- toen nog geloof ik een Christelijke school-- onderwijzer was , en tevens Hoofd van de Lagere School. Een begeesterende onderwijzer die me ook nog eens bijna particulier onderwijs gaf als voorbereiding op Toelatingsexamen voor het Hervormd Lyceum. Een medeleerling komt me nog voor de geest : Hans Bouwman. Rien Buter PS: DE naam van de school was naar ik mneen: de J.P.Coenenschool. Ik was er recent, het is nu een soort algemeen gebouw voor allerlei doeleinden, met erboven flatjes. Opmerkelijk: DE deur is nog dezelfde als 70 jaar geleden!!! Met dezelfde mooie oude ijzerbewerkingen.

    Kunst Academie Ruudt Wackers, 1934