Ontdek PLUS

Maarten van der Linde

Kent 0 personen

NA
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Maarten van der Linde en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Maarten van der Linde heeft 0 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    In januari '75 kwam ik hier als geschiedenisdocent werken, gelijk met Camiel Verhamme.

    In januari '75 kwam ik hier als geschiedenisdocent werken, gelijk met Camiel Verhamme. Elke lesgroep had een eigen leerplan, dat begeleid werd door een groepsbegeleider. Per kwartaal of half jaar de Vove en zelfs een jaarverslag. Het onderwijsprogramma varieerde van totaal geen theorie en dus zuiver alleen uit de praktijk en eigen ervaringen leren via projectonderwijs naar meer theoretische lesgroepen die goede methodieklessen wilden. Een van de eerste acties die ik meemaakte was een massale uittocht op een lesdag naar Amsterdam om te demonstreren tegen de aanleg van de Metro en de sloop van de Nieuwmarktbuurt. Ik kwam in de staf van PC met collega's als Piet Reckman, Piet de Graaf, Nalin Swaris, Jaap Ravestein, Ivo Hartman, Ton Duyvendak, Jan Baarveld, Paul Jansma, Jef Helmer. De opleiding was politiek gericht en een slagveld tussen politieke richtingen van maoistisch (KENml, KSB) tot CPN (Politieke studentenvakbond). Gedemocratiseerd: bijna elke week tussen de middag de PC-raad met vertegenwoordigers van alle lesgroepen. Een paar keer per jaar het Kongres, in de Kuil of later in de Sportzaal. Het Kongres is in 1991 ten grave gedragen. In 1981 ben ik begonnen met de voorbereidingscursussen voor het toelatingsexamen. Nu nog altijd een van mijn favoriete onderwijsactiviteiten. Toen ik op De Horst begon was ik 26; nu is de gemiddelde leeftijd van de docenten 50. Tussen mij en de PC-studenten was in die jaren geen of weinig leeftijdsverschil; de afstand was gering. Vanaf midden jaren tachtig ben ik me gaan bezighouden met de geschiedenis van de academie: ik vroeg me af of er continuiteit was tussen het naoorlogse progressief-christelijke idealisme, de radicale linkse actiesfeer van de jaren zeventig, de vrouwengroepen en later de betrokkenheid bij vluchtelingen. Ik heb verschillende boeken geschreven en ik blijf het interessant vinden.

    Hogeschool De Horst, 1975