Ontdek PLUS

J. Franssens

Kent 14 personen

Burg. staat -
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van J. Franssens en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    J. Franssens heeft 7 klassenfoto's en kent 14 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    VERVOLG -> Gemengde gevoelens bij herinneringen.....

    Jongens- en meisjesrijen. Wanneer ik iets verkeerds deed in de ogen van de juf, werd ik in een jongensrij gezet. Niet leuk, want dan werd ik er later mee geplaagd. In klas 5 hadden we meneer Blenk. Een hele fijne onderwijzer. Aan hem heb ik hele goede herinneringen. De jongens- en meisjesrij werd bij hem opgeheven. Veel leuker. Ook mocht je naast een jongen gaan zitten. In klas 6 zat ik naast Erik, een hele aardige jongen en was meneer Schmal onze onderwijzer. Ik vond hem een akelige en enge man. Ook was het vaak een grote puinhoop in de klas. Tijdens de lesuren was hij geregeld op zijn kantoortje. Ik en nog een paar meisjes uit mijn klas, moesten dan bij hem komen. Dan moest ik bij hem op schoot zitten en hij kon dan niet van mij afblijven. Wanneer ik weer terug in de klas was, moest ik doorgeven wie dan naar hem toe moest gaan. Mijn ouders hadden altijd gedacht dat ik wat bijles kreeg, omdat ik graag naar de HBS wilde gaan. Na de Kerstvakantie ben ik met nog een paar klasgenootjes, oa Hilde Nijhuis en Herbert de Jong, naar de Da Costa school gegaan, bij meneer Wiltink, hoofd van de school. Dit i.v.m. de voorbereiding HBS. Zo kwamen we weer bij onze vroegere klasgenootjes in de klas. Heel leuk. Aan deze school heb ik goede herinneringen. Een broer en zusjes zijn ook meegegaan naar de Da Costa school, want de kwaliteit van de Prof. Dr Bavinckschool was enorm achteruit gegaan.

    2e school met de bijbel/Pro..., 1959

    Gemengde gevoelens bij herinneringen.....

    Groot gebouw met enorme entree en brede trap naar boven. Hoge ramen en mooi wandplaten aan de muur. Grote klassen, wat aantal leerlingen betreft. In 1e klas Aap – Noot – Mies – etc. leren lezen en schrijven. Leesboekjes in oude spelling -> Jaap en Gerdientje. Het straffende stokje op de handpalm van juffrouw Sacks, wanneer je oa. niet gehoorzaam was. Ze had een hoge lessenaar. De bankjes met inktpotten en thuis zelfgemaakte inktlappen voor het afvegen van de kroontjespennen. De inktvlekken, ook op de handen. De stempeltjes, wanneer je goed en netjes had gewerkt in je schriftje. Naar de wc gaan was een heel avontuur. Altijd met z’n 2en, omdat daar ongedierte kon rondlopen (ratten). Iemand van ons moest de orde in de klas bewaren wanneer de juf of meester er even niet was. Wat een ellende als je daarvoor uitgekozen was. Verplicht schuinschrijven (schoonschrift). Heb ik tot klas 4 volgehouden, tegen de wens van juffrouw Timmerman(s) in. In dat jaar zijn een aantal klasgenootjes naar een andere (nieuwe) school vehuisd -> de Da Costa school, aan de andere kant van Enschede, vlakbij de haven. Zij woonden daar in de buurt. Heel jammer vond ik. De jongens lekker sporten en wij maar pannenlappen haken, washandjes breien en smokwerk maken. Jongensplein en meisjesplein. Het fietsenhok op het jongensplein, dus als meisje met fiets, zorgen dat je veilig op het meisjesplein kwam. Juffrouw de Fliert op haar Solex. (Kring)spelletjes, Schipper mag ik overvaren, Kaatsballen tegen de schoolmuur, Touwtje springen, Elastieken, “Plakken” met filmsterkaarten, Tikkertje en jongens uitdagen op de grens van de beide schoolpleinen, over en weer. Sinaasappel meenemen voor je vriendje. Geregeld weer een ander vriendje -> via briefjes doorgeven in de klas. Per klas, netjes in rijen van 2 het schoolgebouw binnen, wanneer de bel gegaan was. Het was nog een losse bel. Jongens- en meisjesrijen. Wanneer ik iets verkeerds deed in de ogen van de juf, werd ik in een jongensrij gezet. Niet leuk, wa

    2e school met de bijbel/Pro..., 1959