Ontdek PLUS

Dineke Klasens

Kent 0 personen

NA
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Dineke Klasens en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Dineke Klasens heeft 5 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    Als ik terug denk aan mijn schooltijd op de CVO-school/De Windroos te Delfzijl, komen de volgende herinneringen boven.

    Als ik terug denk aan mijn schooltijd op de CVO-school/De Windroos te Delfzijl, komen de volgende herinneringen boven.............. • Het grote stenen schoolgebouw aan de Buitensingel met de hal, waar we als hele school oefenden voor kerst en de aubade op het Buiskoolplein op 30 april. Mijn tante Rien begeleidde ons met kerst op het harmonium(traporgel). • Elke dag over het bruggetje naar en van school en vaak de planken tellen. • De indrukwekkende stenen trap naar boven met de houten leuning. Beneden hing de BEL. Het was een feest als je mocht bellen. • Schaatswedstrijden op de gracht. • Ook op maandag zendingsgeld meenemen en zilverpapier sparen voor Suriname of Nieuw Guinea. • We kregen schoolmelk in kleine glazen flesjes, waar we het afsluitdopje verzamelden bij het zilverpapier voor de zending.(volgens mijn zus stonden er ook teksten op die flesjes zoals “beter tien minuten eerder van huis dan drie minuten later in het ziekenhuis”.) • De spectaculaire verhuizing naar de nieuwe school. Allemaal een papieren hoedje op het hoofd en een kar vol met boeken en schriften meezeulen. In een lange optocht over de Julianalaan via het Boeremaplein naar de Botterlaan. • Leerkrachten, die rookten voor de klas (Dammer-sigaretten/Berends-sigaren) en soms moest een leerling onder de les even nieuwe rokerij kopen. • Leerlingen kregen lijfelijke straffen, zoals een klap, draai om de oren, een trap, aan het oor trekken, stevig bij de kin pakken, in de wang knijpen, met de liniaal op de hand slaan. • Juf Brugsma kon heel mooi op het bord tekenen, ook in mijn poëziealbum. • Alle meisjes en leerkrachten schreven in mijn poëziealbum, geen enkele jongen heeft erin geschreven. • Kerst in de Baptisten Kerk: elke klas deed iets, zoals “Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht, dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht”. Klas 6 deed altijd het kerstevangelie uit Lucas 2, waar elke leerling één zin moest zeggen en een stap naar voren moest doen. Mijn zin was: “omdat voor hen geen plaats was in de herberg”. • Bij meneer Dammer kregen we na schooltijd Franse les.”Pierre et Marie. Pappa fumes une pipe.” • Meneer Dammer kon beeldend vertellen over de inname van Alkmaar door de geuzen, zoals kokend hete pek werd vanaf de muren naar de Spanjaarden gegooid. • Meneer Dammer kneep altijd heel hard in je hand als hij je feliciteerde met je verjaardag. Als ik er om dacht, deed ik mijn ringetje snel af. • Meneer Koopman schreef met mooie sierlijke letters, alleen kon hij geen orde houden. • Wij noemden onze leerkrachten “meneer”i.p.v. “meester”,zoals op de openbare Jan Ligthartschool (meester Dijkema). • Extra les in klas 6 voor ontleden (werkwoordelijk en naamwoordelijk ) spelling van de werkwoordsvormen (d/dt) en rekenopgaven over A fietst naar B… • Oefenklas voor het vervolgonderwijs (Wessel Gansfort in Farmsum) op zaterdagmorgen door meneer Berends/ Buwalda/ Bakker. • In klas 6 zongen we liedjes met de pick-up en ik mocht een keer de tekst achter op het bord schrijven en daarna moest de hele klas het lied in het schrift overschrijven(een kopieerapparaat hadden we toen nog niet!!! ) • In klas 5 en 6 naar Nunspeet en slapen in “de Duiventil”,fietsen mee met de vrachtauto van Roggenkamp, zwemmen bij de Zandenplas, een lepeltje als souvenir mee naar huis. • In klas 6 zaten we in rijen (HBS/ULO/Huishoudschool). • Tekenen met voorbeelden, dus zo goed mogelijk natekenen. • We kregen met het huwelijk van Beatrix en Claus een glas en een mooi werkboekje, met de geboorte van Willem Alexander een tegeltje. • Natuurlijk hing het portret van onze koningin Juliana in de gang van de school. • Op het schoolplein gingen we touwtje springen; elastiektwist; bokje springen; knikkeren met klei-knikkers, dorrels, kuren op beestjes; 1,2,3,4,5,6,7 wie moet … een kusje geven; lepel, schaar of hakmes; kaatsenballen. • Elke maandagmorgen het psalm/gezang versje foutloos opzeggen(een 8) of zingen(een 10). • Kaarten verkopen voor de Hendrik Pierson stichting( voor alleenstaande moeders) en wie de meeste kaarten verkocht kreeg wat, verder lopen voor Bartimeus en de blinde geleide hond. • We schreven met een kroontjespen en een potje inkt in de bank met een schuifje er over en je mocht met gekleurde (rood of groene)inkt schrijven als je een 10 had en voor schrijven een 8. • Handwerken op vrijdagmiddag voor de meisjes (inktlap, eierwarmer breien) en de jongens moesten cijferen. • Tafels dreunen, jaartallen opzeggen, plaatsnamen op een rij en door elkaar kennen. • Avondvierdaagse lopen met school, maar ik liep mee met de gymvereniging DCGV en de slotoptocht met de muziek startte vanaf het Borgshof, een hele happening met een boeket bloemen uit de tuin als beloning. • De schoolarts Oosterhuis met zijn assistente mevrouw De Boer- Sap (zij is pas overleden) kwam op school en gelukkig hoefde ik nooit naar de schooltandarts, want hier raakte iedereen gestrest van.

    De Windroos, 1962

    Als ik terug denk aan mijn schooltijd op de CVO-school/De Windroos te Delfzijl, komen de volgende herinneringen boven.

    Als ik terug denk aan mijn schooltijd op de CVO-school/De Windroos te Delfzijl, komen de volgende herinneringen boven.............. • Het grote stenen schoolgebouw aan de Buitensingel met de hal, waar we als hele school oefenden voor kerst en de aubade op het Buiskoolplein op 30 april. Mijn tante Rien begeleidde ons met kerst op het harmonium(traporgel). • Elke dag over het bruggetje naar en van school en vaak de planken tellen. • De indrukwekkende stenen trap naar boven met de houten leuning. Beneden hing de BEL. Het was een feest als je mocht bellen. • Schaatswedstrijden op de gracht. • Ook op maandag zendingsgeld meenemen en zilverpapier sparen voor Suriname of Nieuw Guinea. • We kregen schoolmelk in kleine glazen flesjes, waar we het afsluitdopje verzamelden bij het zilverpapier voor de zending.(volgens mijn zus stonden er ook teksten op die flesjes zoals “beter tien minuten eerder van huis dan drie minuten later in het ziekenhuis”.) • De spectaculaire verhuizing naar de nieuwe school. Allemaal een papieren hoedje op het hoofd en een kar vol met boeken en schriften meezeulen. In een lange optocht over de Julianalaan via het Boeremaplein naar de Botterlaan. • Leerkrachten, die rookten voor de klas (Dammer-sigaretten/Berends-sigaren) en soms moest een leerling onder de les even nieuwe rokerij kopen. • Leerlingen kregen lijfelijke straffen, zoals een klap, draai om de oren, een trap, aan het oor trekken, stevig bij de kin pakken, in de wang knijpen, met de liniaal op de hand slaan. • Juf Brugsma kon heel mooi op het bord tekenen, ook in mijn poëziealbum. • Alle meisjes en leerkrachten schreven in mijn poëziealbum, geen enkele jongen heeft erin geschreven. • Kerst in de Baptisten Kerk: elke klas deed iets, zoals “Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht, dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht”. Klas 6 deed altijd het kerstevangelie uit Lucas 2, waar elke leerling één zin moest zeggen en een stap naar voren moest doen. Mijn zin was: “omdat voor hen geen plaats was in de herberg”. • Bij meneer Dammer kregen we na schooltijd Franse les.”Pierre et Marie. Pappa fumes une pipe.” • Meneer Dammer kon beeldend vertellen over de inname van Alkmaar door de geuzen, zoals kokend hete pek werd vanaf de muren naar de Spanjaarden gegooid. • Meneer Dammer kneep altijd heel hard in je hand als hij je feliciteerde met je verjaardag. Als ik er om dacht, deed ik mijn ringetje snel af. • Meneer Koopman schreef met mooie sierlijke letters, alleen kon hij geen orde houden. • Wij noemden onze leerkrachten “meneer”i.p.v. “meester”,zoals op de openbare Jan Ligthartschool (meester Dijkema). • Extra les in klas 6 voor ontleden (werkwoordelijk en naamwoordelijk ) spelling van de werkwoordsvormen (d/dt) en rekenopgaven over A fietst naar B… • Oefenklas voor het vervolgonderwijs (Wessel Gansfort in Farmsum) op zaterdagmorgen door meneer Berends/ Buwalda/ Bakker. • In klas 6 zongen we liedjes met de pick-up en ik mocht een keer de tekst achter op het bord schrijven en daarna moest de hele klas het lied in het schrift overschrijven(een kopieerapparaat hadden we toen nog niet!!! ) • In klas 5 en 6 naar Nunspeet en slapen in “de Duiventil”,fietsen mee met de vrachtauto van Roggenkamp, zwemmen bij de Zandenplas, een lepeltje als souvenir mee naar huis. • In klas 6 zaten we in rijen (HBS/ULO/Huishoudschool). • Tekenen met voorbeelden, dus zo goed mogelijk natekenen. • We kregen met het huwelijk van Beatrix en Claus een glas en een mooi werkboekje, met de geboorte van Willem Alexander een tegeltje. • Natuurlijk hing het portret van onze koningin Juliana in de gang van de school. • Op het schoolplein gingen we touwtje springen; elastiektwist; bokje springen; knikkeren met klei-knikkers, dorrels, kuren op beestjes; 1,2,3,4,5,6,7 wie moet … een kusje geven; lepel, schaar of hakmes; kaatsenballen. • Elke maandagmorgen het psalm/gezang versje foutloos opzeggen(een 8) of zingen(een 10). • Kaarten verkopen voor de Hendrik Pierson stichting( voor alleenstaande moeders) en wie de meeste kaarten verkocht kreeg wat, verder lopen voor Bartimeus en de blinde geleide hond. • We schreven met een kroontjespen en een potje inkt in de bank met een schuifje er over en je mocht met gekleurde (rood of groene)inkt schrijven als je een 10 had en voor schrijven een 8. • Handwerken op vrijdagmiddag voor de meisjes (inktlap, eierwarmer breien) en de jongens moesten cijferen. • Tafels dreunen, jaartallen opzeggen, plaatsnamen op een rij en door elkaar kennen. • Avondvierdaagse lopen met school, maar ik liep mee met de gymvereniging DCGV en de slotoptocht met de muziek startte vanaf het Borgshof, een hele happening met een boeket bloemen uit de tuin als beloning. • De schoolarts Oosterhuis met zijn assistente mevrouw De Boer- Sap (zij is pas overleden) kwam op school en gelukkig hoefde ik nooit naar de schooltandarts, want hier raakte iedereen gestrest van.

    CVO school (aan de gracht), 1962