Ontdek PLUS

Bert Schuite

Kent 0 personen

NA
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Bert Schuite en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Bert Schuite heeft 0 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    Het was een fantastische tijd voor mij op de AKI.

    Het was een fantastische tijd voor mij op de AKI. Ik heb de avondschool gevolgd (Publiciteit en Reclame). Het eerste jaar diverse technieken, en daarna gerichter. Mijn eerste tekenopdracht kreeg ik van Haanstra. Mijn 1ste klas bestond uit 28 personen, maar uiteindelijk hebben wij na 4 jaar met 7 man het eindexamen afgelegd. 4 avonden in de week van 7 t/m 10 uur hebben we de lessen met bovengemiddelde interesse gevolgd. De grote mate van vrijheid in je aanpak naar nieuwe ideeën en creatieve uitingen gaven je zoveel voldoening, dat je na de AKI een ander mens bent geworden met een vrije geest die openstaat voor alles wat je ziet, voelt, en ontdekt. De meesten van ons zijn een eigen bedrijf begonnen, en ik ben van de tekenkamer naar de publiciteitsafdeling van Holec gegaan, waar ik de mooiste jaren heb doorgebracht, met brochures, fotografie, standbouw, en handboeken.

    AKI academie voor beeldende..., 1969

    Ik heb de autoklas gevolgd en kan me de leraren Nijenhuis, Bos, Koopman, Platel, Ploegmakers en Traas nog goed herinneren.

    Ik heb de autoklas gevolgd en kan me de leraren Nijenhuis, Bos, Koopman, Platel, Ploegmakers en Traas nog goed herinneren. Bij Nijenhuis kreeg je theorie autotechniek. Dit was een fijne leraar die ik helaas een keer in de winter met een harde sneeuwbal in de middag pauze in Hengelo van de fiets heb gegooid, doordat hij op het moment van omkijken de sneeuwbal in zijn oog kreeg. Bij Bos kreeg je de eerste week een stuk staal van 15 mm dik bij 50 mm x 100 mm die je na een week vijlen en vele blaren op 8 mm dik moest vijlen. Een omgebogen pen in de draaibank gaf op een stuk blik het ritme aan. Platel was af en toe een humorist die je weer op het spoor zette. Koopman gaf smeedles die een paar geweldige grote handen had, die behalve de hamer ook ons wel eens flink vast had. Mij heeft hij vlak voor de vakantie niet alleen de exhouster, (afzuiging) maar ook de grote afvoerpijp laten reinigen, niet de buitenkant maar de 10 meter lange binnenkant tot aan het buitenrooster, en dan ook weer met heel veel moeite terug. Traas gaf ook metaalles maar dan verfijnder. Hij was zo punctueel dat je op je werkbank de passer, winkelhaak, of centerpons niet moest verwisselen want dan zwaaide er wat. Het leek mijn vader wel die als graveur ook zo pietje precies was. Maar het vak werd je fantastisch bijgebracht bij Traas. Ploegmakers gaf praktijkles in autotechniek. Verfijnt en altijd in pak gaf hij met zijn eeuwige gedraaide sigaret in de hand ons les aan een chassis met een automotor van voor onze jaartelling. Het was een leuke tijd op school, alleen heb ik nooit meer aan een auto gesleuteld, want ik werd door leraar Dick Visser geadviseerd om te solliciteren bij Hazemeyer op de tekenkamer omdat ik daar volgens hem veel aanleg voor had. En zo geschiede. Met vriendelijke groet, Bert Schuite.

    Ambachtsschool, 1960

    Ik was niet bepaald het liefste jongetje van de klas.

    Ik was niet bepaald het liefste jongetje van de klas. Dat was ook de reden dat onze leraar (meester) Lemstra vele keren mij naar het lerarenkamertje stuurde waar ik even zovele afstraffingen moest ondergaan. Lemstra hield van leerlingen die altijd zijn aandacht had, en diegene die dat zo af en toe niet hadden konden op een fikse reprimande rekenen. We hadden wel een fijne groep leerlingen in de klas waar ik toch heel veel plezier mee heb gehad. Lemstra kon verder goed lesgeven en voorlezen maar was gecharmeerd van intelligente leerlingen. Verder was de schooltijd toch een leuke tijd voor mij.

    School met de Bijbel, 1954