Ontdek PLUS

Adrie Wind

Kent 0 personen

MARRIED , 3 kinderen
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Adrie Wind en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Adrie Wind heeft 8 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    Het was een oud gebouw met een lange gang en weerskanten de lokalen.

    Het was een oud gebouw met een lange gang en weerskanten de lokalen. De WC’s waren buiten aan de achterkant, als je nodig moest dan vroeg je: “Mag ik naar achteren?”. In elke klas stond een kachel met een ijzeren scherm er omheen om de ergste warmtestraling tegen te houden. Het schoolplein was gedeeltelijk grind en er stond een fonteintje om water te drinken. Er hing nog een ouderwetse schoolbel die aan het begin en eind van de schooltijd geluid werd. Als je te laat kwam, was de deur dicht en moest je aanbellen om hartig toegesproken te worden. Er werd kennelijk degelijk onderwijs gegeven, want als er kinderen vanaf andere scholen bij in onze klas kwamen, moesten ze altijd bijgespijkerd worden. In het begin van de oorlog werd het schoolgebouw door de Duitsers in beslag genomen. De klassen werden toen verdeeld over twee andere schoolgebouwen, wij in de Stevenfenneschool. Deze school was openbaar en de klassen van beide scholen werden niet samengevoegd. Er werd toen door één leerkracht les gegeven aan twee halve klassen in hetzelfde lokaal! Later werd het schoolgebouw weer vrijgegeven, maar het ergste moest nog komen. Bij het bombardement van 22 februari 1944 werd de school geheel in de as gelegd, gelukkig buiten schooltijd. Daarna waren we nog een tijdje te gast in de School met de Bijbel aan de Haaksbergerstraat, de consistoriekamer van de Phiadelphiakerk, Gebouw Dijkstra aan de Bleekerstraat en een speeltuingebouwtje aan de Molukkenstraat. Het was een christelijke school en er werd veel tijd besteedt aan bijbelse geschiedenis, bidden en danken en iedere week een ‘versje’ leren. Ook buiten schooltijd is er niets nagelaten om van mij een gelovig en ‘dus een goed mens’ te maken, zondagsschool, knapenvereniging, jongeliedenvereniging en catechisatie, de hele handel, maar toen ik naar belijdeniscatechisatie moest heb ik gezegd: “Tot hier en niet verder”. Ondanks alles ben ik nu atheïst en of ik een goed mens ben geworden moet een ander maar beoordelen. Hoofd van de school was meneer Velsing Namen van andere onderwijzers: Juffrouw Liberg, juffrouw Mulder,meneer Hartgerink, meneer de Jong en meneer Floor. Namen van klasgenoten die ik mij herinner, zijn o.a.: Nico Barels, Eelke Bijker, Wieger Dam, Lucas van Dijk, Marietje van Dijk, Henk van Dijk, Katrien Dumkopf, Corrie Hasselaar, Ben de Jong, Truida Kamping, tweeling Klein Luchtenbelt, Aaltje Kremer, Wiesje Lomulder, Lammert Lutje, Van Manen, Jennie ter Mors, Wim Morsman, Jantje Post, Rebel, Hennie ter Riet, Evie Schuite, Geertje Schuite, Wim Timmerman, Tjeerd Veenstra, Wim Willemsen en Bertus Zwiep. Hallo…, wakker worden, zijn jullie er nog??? Laat eens iets van je horen!

    2e school voor C.V.O., 1938

    Toen ik in 1945 daar op school kwam, stond die er gehavend bij.

    Toen ik in 1945 daar op school kwam, stond die er gehavend bij. Op 22 februari 1944 was door een bombardement (foutje) de bovenste verdieping afgebrand en van herstel was toen nog geen sprake. In de hal middenin de school bevond zich een grote muurschildering, in de oorlog ontworpen door de toenmalige leraar schilderen en later door zijn opvolger afgemaakt en gesigneerd. Het motto van dit kunstwerk was: “Wie wil zal slagen”, de lijfspreuk van de directeur H.G. de Kluizenaar: Wie niet ‘wilde slagen’ moest vaak voor straf een aantal keren het reglement overschrijven. Er waren jongens die al een voorraad van tevoren schreven. Zo kon het gebeuren dat iemand 15 keer het reglement moest overschrijven en dat hij de leraar vroeg of hij van 20 terug had! De openbare lessen die één keer per jaar werden gehouden op een zaterdagmiddag waren voor mij hoogtepunten, vooral als we dan praktijk kregen. De rapporten heetten: “Staat van Bekwaamheid” en daar werden de cijfers van de hele klas op één vel met de hand opgeschreven. Elke leerling kreeg dan een kopie waarin z’n eigen cijfers met rood omlijnd waren, omdat er geen namen maar nummers van leerlingen bijstonden. Wij schreven dan een lijstje met nummers en de bijbehorende namen en behalve de rapporten heb ik nog zo’n lijstje. Klasgenoten van klas 1b elektriciens 1945 - 1946 waren volgens bovengenoemd lijstje: Ras, Reimerink, Van het Reve, Roseboom, Gerrit de Ruiter, Schepers, Schipper, Schippers, Scholten, Schorfaar, Slot, Steenbeke, Steinmeier, Souverein, Teeuwisse, Hennie ten Tij, Joop ten Tijhje, Venema, Verwer, Vinke, Voerman, Vriezema, Waanders, Wiefkers, Wilde, Winia, Zenderink. Leraren voor het vak elektricien waren voor zover ik mij kan herinneren: Praktijk en materialenkennis: Wansink. Vuur- en Plaatwerk: Nagelvoort (bijnaam Jumbo). Vaktekenen en Electriciteitsleer: Ter Rijdt. Technisch schetsen: Stroeve. Stelkunde (Algebra): Hassink Meetkunde: ? Ned. Taal: ? Natuur- en Werktuigkunde: (Geit) van de Wetering. Lichamelijke oefening: Bennink Na twee jaren behaalde je het diploma. Ik ben nog een paar maanden doorgegaan met een derde praktijkjaar, maar toen kwam de leraar vaktekenen met de vraag of ik bij een ingenieursbureau het tekenvak wilde leren, wat ik met beide handen heb aangenomen.

    Ambachtschool voor Enschede..., 1945