Ontdek PLUS

Ad. Zeillemaker

Kent 4 personen

Burg. staat -
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Ad. Zeillemaker en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Ad. Zeillemaker heeft 0 klassenfoto's en kent 4 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    In die jaren (1959 en verder) nog een akademie in wording.

    In die jaren (1959 en verder) nog een akademie in wording. Lessen gevolgd bij topdocenten (der eerste twee jaar) die niet veel later hoogleraar werden. Algemene kennis van sociologie en psychologie en de daarbij horende inzichten en werkelijk goede basis bij later verworven kennis. Klein studentenaantal bracht veel verrijking van je eigen persoonlijkheid. Sommige praktische gebieden hadden ook goede vertegenwoordigers in de staf (maatschappelijk werk b,v,) andere werkvelden o.a. vormingswerk voor volwassenen kende men nauwelijks (Volkshogescholen en Vormingscentra) zodat je daar je vakkennis zelf moest halen. Gereformeerd was de academie toen, maar weinig dogmatisch of militant evangeliserend, ik meen mede dankzij de eerste directeur R.C. Harder (theoloog). Bij feesten van de studentenvereniging bleek ons hoe gezellig en ongedwongen vertegenwoordigers van studenten van andere academies de Nijenburgh vonden. Het had iets groots kunnen worden, maar verdween (een deel van de Hogeschool Utrecht draagt nog steeds de naam Nijenburgh, maar weet waarschijnlijk niet wat de geschiedenis is.)Het verdwijnen heeft ook alles te maken met het afkalven van het buurt en clubhuiswerk, waar steeds minder overheidsgeld in mocht, Ooit idealistisch begonnen door CDA en PvdA, weggesubsidieerd toen hun eigen armoedzaaiers middenklasse begonnen te worden. De brokken ligger er nu.

    Sociale Academie de Nijenburgh, 1959

    Langjarig hoofd van de school de heer C.

    Langjarig hoofd van de school de heer C.D. Jansen (wiskunde en natuurkunde), hij was oud -verzetsman (illegaal Trouw), zoals ook de Franse leraar N.Sybesma, verder nog de Duitse leraar Terwee en de jongere leraren A.Bor (de beste docent) en de fantastische geschiedenis leraar J, Gruppelaar (later hoofddocent geschiedenis aan Pedagogische academie in Utrecht, de lange meneer Toorneman (tekenen, scheikunde en natuurkunde) en meneer Van der Meulen (Duits en handenarbeid). In 1951 en 1952 kwamen er leerlingen uit Indië (Indonesia)van ouders die toch kozen naar Nederlands te komen, ook enkele Molukse. Ik herinner mij een meisje Talepessie, waarvan ik de voornaam niet meer weet. Vaak was er een leeftijdsverschil wat in de hogere klassen echte afstand maakte tussen de leerlingen in de klas, Enkele voorlijke meisjes sloten zich daarbij aan en ook zittenblijvende jongens. Je merkte dat vooraal op schoolreizen. Namen die ik me nog herinner: Sini Schuurman, Dinie Vriezen, Ina de Rijk, Hanneke Groenewegen, Toby Rieffe, Zwaantje Melkert, Piet Weltevreden, Wim Jans(s)en mijn schoolvriend Steven(Steef) Noorlander, Reyer Koopsen. De school was nieuw in 1950 en al spoedig te klein zodat in 1952 de kleine 4e wiskundeklas in de leraren kamer les kreeg. Een gezellige kleine groep waarvan ik me ook goed namen kan herinneren. O.a.Jeanette van der Lee die minstens 3 jaar ouder was dan ikzelf. En ook nog de lange Bob of Rob die mij als klein mannetje altijd aanvuurde bij gymnastiek (touwklimmen en volleybal), een soort grote broer in je eigen klas (hij wilde naar de Zeevaartschool en moest wiskunde doen).Hoe zwijgzaam was men toen; ik weet zeker dat er in huizen van andere kinderen erge dingen gebeurden (scheiding, het sterven van een ouder) maar er werd niet over gesproken en ook de leraren deden dat niet. Je zag alleen extra zorg die zij besteedden aan iemand. Een rustige school, waar ambachtelijk les werd gegeven; een kennisbasis die mij b.v. geholpen heeft in de omgang met Duits en Engels en Nederlands!

    Kon. Emmaschool (ULO) (late..., 1950

    Wessel van Beek; Steven Noorlander; Reijer Koopsen; Tineke Acda; Corrie van der Klis; Wim Hoentjen; Anneke Pot; Toby Rieffe; Didy de Jong; Jacob Buijs; Henk Brekfoort; Vier leerkrachten in de derde klas: Visser, Acda, invallers en mej Drexhage die zo woe

    Wessel van Beek; Steven Noorlander; Reijer Koopsen; Tineke Acda; Corrie van der Klis; Wim Hoentjen; Anneke Pot; Toby Rieffe; Didy de Jong; Jacob Buijs; Henk Brekfoort; Vier leerkrachten in de derde klas: Visser, Acda, invallers en mej Drexhage die zo woedend was op een totaal gedesorienteerde klas dat ze het schoolbord kapot trok dat met donderend geraas naar beneden viel; door de tussendeur en de ingang van de klas kwam iedereen kijken; meedoen aan zangwedstrijd voor de radio o.l.v. dhr Visser ("snoek"); verder rustig kabbelend met veel vernieling rondom de school door bombardementen in 1944 (wij hadden vrij bij gebrek aan kolen voor de kachel vanaf november t/m april (bevrijding 1945); beter kunnen hoofdrekenen dan de kinderen die doorgingen naar de HBS; heel graag zingen.

    Koningin Wilhelminaschool, 1944