Ontdek PLUS

1e Vijfjarige HBS-B

Keizersgracht 177 in Amsterdam, ( Toon op kaart )

128 scholieren

Bekijk de volledige pagina van 1e Vijfjarige HBS-B, blijf op de hoogte van reünies en vind je klassenfoto’s terug!

In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Log in en begin meteen of registreer je gratis!

1e Vijfjarige HBS-B foto

Op 1e Vijfjarige HBS-B vind je 17 klassenfoto’s en 128 schoolgenoten. Herken jij ze nog?

Meld je snel aan en kom weer in contact met je oud-schoolgenoten!

Aanmelden

Carel Horstmeyer,Dr S.

Carel Horstmeyer,Dr S.C.Bokhorst Dr.P Vermeulen,mevrouw M.Solkema Dr P.Bosch

1e Vijfjarige HBS-B, 1942

Van de leraren herinner ik me: Voor Nederlands mevrouw Solkema en de heer Smit.

Van de leraren herinner ik me: Voor Nederlands mevrouw Solkema en de heer Smit. De heer Smit riep altijd, om ons duidelijk te laten praten, "Articuleren, alle lettergrepen uitspreken", met de nadruk op alle n-en. Tijdens het eerste lesuur 's morgens scheurde hij altijd plechtig een blaadje van de scheurkalender onder het uitspreken van de woorden "Zo, weer een dag dichter bij mijn dood". Voor Engels de heer Van der Sluis. Voor Frans mevrouw Retera en de heer Van der Wal. De laatste kon ontzettend boos worden. Hij werd dan vuurrood en riep met overslaande stem wat hem niet zinde, om daarna op zijn normale rustige toon te zeggen "Eh bien, continuons" en door te gaan met de les. Voor Duits Dr. J.M.M. Aler. Hij gaf les in een lokaal op de eerste verdieping, aan de straatkant. Altijd de ramen open, wat was het daar koud. Hij had ook sadistische trekjes. Als het bij een beurt voor de klas niet helemaal goed ging, kon hij zijn stoel oppakken en die met een klap vlakbij je voeten neerzetten. Later is hij hoogleraar geworden. Ik geloof in filosofie, in ieder geval niet in Duits. Voor wiskunde de heren Birkenhaeger, Van de Siepkamp en Renzema. Van Birkenhaeger mocht je een wiskundig bewijs niet, zoals in alle leerboeken, afsluiten met q.e.d. of "wat te bewijzen was". Voor natuurkunde de heer Bos. Wat gaf die fantastisch les! We werkten o.a. met een werkboek met opdrachten. Op de vraag daarin, waarom in een spiegelbeeld links en rechts wel verwisseld zijn en onder en boven niet, zei hij eerlijk dat hij het antwoord ook niet wist en dat we de vraag maar moesten overslaan. Voor biologie de heer Vermeulen en mevrouw Koopman. Mevrouw Koopman was een schat van een mens, maar kon helaas geen orde houden. Voor geschiedenis de heer Van Voorst. Voor aardrijkskunde de heer Kres. De naam van de leraar staatsinrichting ben ik kwijt. Maar ik herinner me goed dat hij het relatieve belang van zijn vak, tussen alle andere vakken, goed inzag. Tijdens repetities gaf hij vaak hints. Ik zal nooit vergeten hoe hij tijdens een overhoring het voorzeggen pareerde: "Wat een merkwaardige akoestiek heeft dit lokaal. Ik hoor eerst de echo en daarna pas het antwoord". Voor tekenen de heer Ter Veer. Uit de hand rechte lijnen trekken, er langs kijken, delen uitgummen en opnieuw trekken, Joost mag weten wat je daarvan leerde. Met kleurpotlood vlakken invullen en kleuren laten overlopen, ook zo inspirerend. Heel vaak potten natekenen. Maar hij heeft ons wel geleerd wat een verdwijnpunt is. De naam van de heer Horstmeijer herinner ik me wel, maar ik weet niet meer of ik les van hem heb gehad. Amanuensis was de heer Pieksma. Hij had een tremor waardoor hij met zijn hoofd schudde. Als hij tijdens practicum langskwam moest je eerst even afwachten of je het goed deed, want hij begon met nee schudden. Concierge was de heer Hadders. Een kleine godheid, dus een echte concierge. We hadden gym in een bijgebouw van de Westerkerk. Tijdens de verbouwing tot gymzaal waren daar skeletten gevonden. Van mijn medeleerlingen herinner ik me niet veel namen. Rob Stuyf (was goed in gym), Truus Boekel, Kees Vahlenkamp (woonde op het Rusland). Uren heb ik met Kees aan de telefoon gezeten om hem wiskundesommen uit te leggen. Verdere herinneringen: In de eerste klassen voor biologie de eerste voorjaarsplanten zoeken en meebrengen. Heeft me nog een flora met opdracht van mw. Koopman opgeleverd. Later tussen de middag in het biologielokaal met de microscoop mossen determineren. Wat braken die dekglaasjes snel! Mijn herbarium dat gestolen is. Met de hele klas een woensdagmiddag moeten terugkomen wegens wangedrag. Wat dat was weet ik niet meer, wel dat er die middag een zonsverduistering was. Standaardgrap in het biologielokaal: een krijtje als sigaret in het skelet stoppen. Met vast koolzuur inkt uit de inktpotjes bevriezen (en ermee gooien). Stukjes jodium, waarmee je voorzichtig moest zijn omdat ze brandwonden konden veroorzaken. De foto's van bekende o

1e Vijfjarige HBS-B, 1950

In verband met de Bezetting in Hongarije i.

In verband met de Bezetting in Hongarije i.p.v. naar school naar Felix Meritis zwaaiend met onze schooldas (geel/zwart)protesteren. Favoriete leraars/leraressen: Staatskunde leraar die alleen verhaalde over Edgar Allen Poe; Heer Horstmeier, directeur (helaas veel te jong overleden), mevrouw Solkema (nederlands), de heer Jansen (wiskunde)

1e Vijfjarige HBS-B, 1953